• Verdens største og meget smukke vandfald i Iguazu
  • Smuk og farverig bygning med statuer og flag i Argentina
  • Santiago, Chile
  • Paris og Eiffeltårnet set fra Notre Dame, Frankrig

Sølvbryllup i Sydamerika

Rejsebrev: Uddrag af dagbog fra 1 måneds ferie i Sydamerika

I anledning af deres sølvbryllup besluttede Marianne og Flemming i stedet for at holde fest at realisere en af deres feriedrømme: En sejltur i den chilenske skærgård. Læs om deres oplevelser, der også inkluderede 3 dage i Paris og en tur til Iguazu-vandfaldene.

Seine og Eiffeltårnet i ParisVi præsenterede vore tanker og ideer for Lars Damsbo i Nyhavn Rejser, og fandt sammen, frem til et udvidet krydstogt i Sydamerika. Da vi skulle have et flyskift i Paris, passede det.

3 dage i Paris

så, at vi kunne blive der i 3 dage. Fejre dagen her og samtidig opleve, mange af byens seværdigheder. Triumfbuerne,kirkerne, gadelivet og ikke mindst en dejlig middag på restaurant Le Ciel i højhuset på Montparnasse på 56. etage, med den mest fantastiske udsigt over Paris og Eifeltårnet.

Som bestilt til lejligheden, opførte Eifeltårnet et flot laserlys show.

Santiago, Chile3 dage i Santiago de Chile

Vi fløj med Air France til Santiago i Chile. Byen havde 469 års jubilæum, så alle byens attraktioner havde gratis adgang. Det benyttede vi os af. Vores hotel lå lige overfor parken Santa Lucia, hvor Santiago blev planlagt og født for 469 år siden.

Vi tog kabelbanen til San Cristobal, og nød udsigten over byen. Var i en lille zoo, hvor man kunne gå på en bro oppe blandt fugle. For at opleve lokal kolorit, besøger vi altidbyens markeder på vore rejser. Også her var et spændende fiske- og grøntsags marked, med andre fiskearter end dem, vi plejer at se.

Præsidentpaladset La Moneda som stammer fra kolonitiden, med en gårdhave fyldt med velduftende appelsintræer er også værd at fremhæve.

Vinmark i ChileGennem vindistrikter til krydstogt

Efter 3 spændende dage, skulle vi videre til Santiagos havneby Valparaiso og starte på krydstogtet. Vi kørte igennem et af Chiles berømte vindistrikter med mange af de fra Danmark kendte vingårde.

Valparaiso dukkede så op i tågen, som et drømmesyn. Byen er som klistret fast på bjergene, og næsten alle husene er malet i hver sin farve. Brostens belagte gader og stier snor sig ned gennem byen og er sammen med de 16 berømte kabellifte adgangen til kysten.

Vi checkede ind på Norwegian Sun, hvor vi straks indtog en plads på agterdækket. Her oplevede vi, at en havnerundfart var et populært udflugts mål for de lokale, så de kom på vinkeafstand til vores skib.

Nær byen Puerto Montt, som ligger i den chilienske skærgård, ligger vulkanen OsornoSøer og vulkaner i Puerto Montt

Første stop på togtet var Puerto Montt. Her var vi på sejltur, på søen Esmeralda i det skønne Lake Distrikt med snedækkede vulkaner i baggrunden. Den højeste her er Osorno med sine 2652 meter.

Bagefter kørte vi til Petrohue Falls, hvor vi gik en tur gennem et smukt landskab med nogle vandfald. Næste stop Puerto Chacabuco, hvor vi kørte til et natur reservat og gik rundt i de skønne omgivelser. Om aftenen nød vi en skøn chokolade/kage buffet på agterdækket, mens vi havde en farverig solnedgang.

Stor lappedyrkker i sin rede i Tierra Del FuegoVerdens smukkeste skærgård

Vi nærmer os nu et af turens højdepunkter, sejladsen gennem de chilenske fjorde, Patagonic-kanalen og Magellan-strædet, som er 600 km langt og beskytter Tierra del Fuego (Ildlandet) mod Stillehavet.

En fantastisk sejlads med Andesbjergenes mange vulkaner til bagbord og en masse pingviner på skærene. Det er nok verdens smukkeste skærgård.

Næste stop er Punta Arenas, en travl havn, hvor alle ekspeditioner til Sydpolen provianterer. Vi besøgte Borgatello museum, Patagoniens frilandsmuseum og kørte en tur op i bjergene, og fik en fantastisk udsigt over byen og hele skærgården.

Fyrtårnet Les Eclaireurs i Beagle Strædet, Patagonien, ArgentinaGletsjere, albatrosser og søløver

Magellan-strædet fortsætter over i Beagle-kanalen, hvor man sejler i et sceneri af blå gletsjere og drivis, mens albatrosser svæver og søløver boltrer sig omkring os. Det er helt eventyrligt fascinerende.

Vi gjorde så ophold i Ushuaia verdens sydligste by i Argentina, som ligger smukt ved foden af 3 bjerge.

"Tren del Fin del Mundo" - toget i Ushuaia, der kører til verdens endeI Ushuaia tog vi på en tur til nationalparken Tierra del Fuego, der foruden en storslået natur også havde en jernbane, som kørte til Fin del Mundo (verdens ende). Jernbanen er oprindeligt bygget af straffefanger og er i dag renoveret ved frivilligt arbejde, så besøgende kan få sig en på opleveren.

Næste morgen nærmede vi os Kap Horn, hvor Atlanterhavet og Stillehavet mødes. Heldigvis viste vejrguderne sig fra den pæne side, da vi rundede de ellers vindom suste øer i svag vind.

Kongepingviner på FalklandsøerneDåb på soldækket

Passagen blev markeret ved, at skibet lå stille, mens kaptajnen døbte passagererne på soldækket med søvand tilsat isterninger for at gøre det kolde gys uforglemmeligt.

Næste spændende stop var Falklands øerne. Desværre var mange af de skønne strande afspærrede p.g.a. Argentinerne havde mineret området, men der blev arbejdet ihærdigt på at rydde op. Heldigvis vejer pingvinerne ikke nok til at udløse minerne, så de boltrer sig på de smukke strande. Vi havde en super sejltur i Stanley havn med legesyge delfiner, og de fleste pingvin- og søfugle-arter omkring os.

Vi besøgte også verdens sydligste katedral. Gik en tur i byen og besøgte flere butikker, hvor alle varer, havde noget med pingviner at gøre.

Se søløver i Puerto Madryn, ArgentinaØstkystens Galapagos

Kursen gik så mod nord, vi skulle besøge Puerto Madryn, som er et kendt udgangspunkt foropdagelsesrejsende og os andre. Det er ikke uden grund at stedet kaldes østkystens Galapagos, for vi så både søelefanter, søløver, pingviner og søfugle i massevis. Overalt ser man også spor efter Darwin, som opholdt sig længe her.

Vi forlader en kort stund Argentina og sejler til Montevideo i Uruguay.

Plaza Independencia i Montevideo, UruguaySelvom alle i Montevideo helst ville tale om, hvor meget bedre de er end Argentinerne til fodbold, blev besøget en rigtig god oplevelse. Byen har Sydamerikas højeste levestandard, hvilket tydeligt ses på de mange smukke bygninger. Det var også her, vi fik et indblik i Gauchoernes spændende kultur og levevis.

Vi sejler nu ind mod Buenos Aires på Rio del Plata, den blå/brune flod, hvor seddimentet fra smeltevandet gør vandet brunt på 100 km afstand fra kysten.

Iguazu vandfaldene i ArgentinaIguzu-vandfaldene

Vi havde besluttet at besøge Iguazu vandfaldende, når vi alligevel var i nærheden. Så efter ankomsten til Buenos Aires kørte vi direkte til lufthavnen, og fløj til Iguazu.

Pludseligt befandt vi os så midt i regnskoven, og blev indkvarteret på La Aldea De La Selva Lodge.

Det var et eventyrligt sted, hvor alt var opført i naturmaterialer, men der manglede ikke noget. Iguazu vandfaldene ligger midt i en usædvanlig velorganiseret naturpark, hvor intet var overladt til tilfældighederne. Transport mellem de mange highlights foregik med små elektriske tog og biler.

Alt var tydeligt afmærket, så man blev ført rundt mellem de ca. 270 vandfald, som ligger i hestesko-facon og er 3 km bred.

Djævelens hals var imponerende, da millioner af liter vand buldrede 100 m ned fra Parana plateauet.

Udsigt til vandfaldene bag træer i IguazuDer var vandtåger og regnbuer overalt, men det gav også liv til et fantastisk dyreliv.

Et af dagens mange højdepunkter var en sejltur ind under vandfaldet. Heldigvis havde vi fået vandtætte køjesække til det, der absolut ikke måtte blive vådt, for alt andet blev gennemblødt.

Vi var også på en stille idyllisk sejltur i en gummibåd, hvor vi så krokodiller og tusindvis af sommerfugle.

Efter en kæmpe oplevelse ved et af verdens største naturscenerier, var det dejligt at komme tilbage til Lodgen og slappe af ved poolen og i hængekøjen og nyde junglestemningen. Her kunne vi godt have brugt en dag mere.

La Boca området i Buenos AiresTango i Buenos Aires

Efter nogle begivenhedsrige dage fløj vi så tilbage til Buenos Aires og blev indkvarteret. Vi gik på opdagelse i byen, hvor der var veje med 14 kørebaner. Vi besøgte dog også de mere rolige områder, men endte dog hurtigt i det berømte La Bocca kvarter med de fantastiske, farvestrålende fotogene huse.

Næsten alle restauranter havde danseplatforme, hvor der blev danset både Tango og Gaucho til en masse god musik, mens frokosten blev indtaget. La Florida, som er strøget i B.A., summede af liv og især om aftenen var det vidunderligt at gå imellem tango musik og dans, så vi nød bare at daske rundt i en vidunderlig temperatur og suge indtryk til os.

La Recoleta kirkegården i Buenos Aires i ArgentinaEt besøg på Recoletta - kirkegården med familien Duartes & Evitas ikke særligt prangende familiemausoleum var et must. Kirkegården var en flot og speciel oplevelse med tætpakkede gader af mausoleer i utallige former, mange i flere etager, alt efter hvor velhavende man var.

Vi havde på Norwegian Sun deltaget i tango-lektioner, så da ferien nærmer sig sin afslutning, skulle vi lige opleve et rigtigt tango show. Vi valgte Teatro Cena, hvor vi fik serveret en vidunderlig middag med rigtig gode vine. Bagefter opførte de så et fantastisk tango show til en super pris af 350 dkr. pr. person alt inkl. også bus til og fra hotellet.

Norwegian Sun fra rederiet Norwegian Cruise LineHjem

Næste dag gik flyturen så mod Danmark, med mellemlanding i Paris.

Afslutningsvis vil vi lige nævne, at vi havde købt en transferpakke med transport både til og fra lufthavn og hoteller imellem. Det kan varmt anbefales, da det funkede perfekt, og så slipper man for forhandlinger med de ofte grove taxa chauffører.

Alt i alt gik turen over al forventning uden problemer og med mange flere oplevelser end ventet. Tiden om bord på Norwegian Sun var også en behagelig oplevelse, dejlig afslappet med freestyle cruise.

Mange hilsner Marianne & Flemming fra Jyllinge

Og mange tak for jeres rejsebrev fra Nyhavn Rejser!

Sådan bestiller I en rejse

• Kontakt os

Ring på 33 18 88 54, kig forbi Folke Bernadotte Allé 7 i København eller klik på "Kontakt os".
  • Ønsker og gode råd

Tal med en rejserådgiver om jeres ønsker. Få inspiration og hør deres personlige anbefalinger.
  • I får en REJSEPLAN

Vi sammensætter en rejse ud fra jeres ønsker. I får et rejsesite med alle oplysninger samlet ét sted.
  • Rejsen lægges fast

Når I er tilfredse, accepterer I tilbud og betaler depositum. Vi booker alt, som vi har aftalt det.
  • VI holder kontakt

I er velkomne med spørgsmål. Vi opdaterer rejsesite med rejsepapirer og følger op, når I er hjemme.