• Tag på opdagelse ud fra kysten på Constance Belle Mare Plage, Mauritius
  • Picnic på stranden ved Six Senses Ninh Van Bay, Vietnam

Ofte stillede spørgsmål om rejser og corona

Værd at vide i forbindelse med nye og planlagte rejser

Der er mange spørgsmål, som melder sig i takt med, at verden åbner. Kan vi afvikle vores planlagte Nyhavn-rejse? Kan vi booke en ny rejse nu? Og hvordan er vi dækket før og under rejsen? Få svar på de oftest stillede spørgsmål her.

Den dejlige strand og poolområdet på Trou aux Biches på MauritiusKan vi købe en ny rejse nu? 

Ja, det kan I helt bestemt. Vi har tæt kontakt med vores samarbejdspartnere i hele verden og ved, hvad der rører sig på den gældende destination.

Vær opmærksom på, at der kan være begrænsninger på jeres almindelige rejse- og afbestillingsforsikring, hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til jeres destination. Nyhavn Rejser tilbyder Gouda Rejseforsikring, som – også i coronatider – dækker både afbestilling samt sygdom under rejsen.

Hvordan er mine muligheder for at rejse som ikke-vaccineret?

Selvom I ikke er vaccineret, kan I som udgangspunkt stadig rejse indenfor EU. Det kræver blot en negativ test inden afrejse.

Vil I rejse udenfor EU kræver mange lande, at I er vaccinerede for at undgå karantæne, men der findes også lande, som tager i mod ikke-vaccinerede. Ring til en af vores rejserådgivere for mere information.

Bruger Nyhavn Rejser vouchers som refundering? 

Vi lever af tilfredse kunder og anvender ikke tilgodebeviser som refundering af jeres rejse. I får rejsen refunderet med den betalingsmåde, I har betalt for rejsen med. I modtager kun et gavekort som refundering, hvis I har betalt rejsen med et gavekort. 

Kan vi ændre afrejsedatoerne for rejsen, hvis det er nødvendigt?  

Vi har et tæt samarbejde med vores partnere verden over, som gør, at vi har stor succes med at flytte rejsearrangementer fremad i kalenderen. Tal med jeres rejserådgiver, hvis I ønsker at vide mere om jeres muligheder.  

Legende drengeEr Nyhavn Rejser medlem af Rejsegarantifonden? 

Ja, vi er medlem af Rejsegarantifonden (Registreringsnummer 796, IATA nr.17210572) samt Danmarks Rejsebureau Forening og er tilsluttet foreningens forsikringsordning til dækning af den udvidede ansvarsrisiko. 

Når I køber en pakkerejse, er I godt dækket af pakkerejseloven i tilfælde af uforudsete hændelser. Formålet med loven er kort sagt, at I kan være sikre på at få de aftalte ydelser, som indgår i jeres rejse. Vi er ansvarlige, hvis flyselskaber eller hoteller går konkurs - hvis der opstår forsinkelser på jeres rejser eller andet. 

Fraråder Udenrigsministeriet udrejse til jeres rejsemål 14 dage før afrejse, er Nyhavn Rejser forpligtede til at refundere rejsens pris. Vores refunderingsforpligtelser er dog betinget af, at rejsen er bestilt før Udenrigsministeriet advarer om at rejse til jeres rejsemål.

Skal vi betale rejsens restbeløb, hvis vi ikke tror på, at rejsen kan afvikles som planlagt? 

Som udgangspunkt skal I betale som aftalt. For at Nyhavn Rejser kan levere den aftalte rejse, skal vi nemlig sende jeres betaling videre til vores samarbejdspartnere, hoteller og flyselskaber ude i verdenen.

Vi er som rejsebureau forpligtede af pakkerejseloven til at afvikle den rejse, som I har købt. Jeres forpligtelse er at overholde vores betalingsaftale. I skal derfor betale restbeløbet – også selv om I ikke tror, at rejsen kan afvikles som planlagt.

I er bedst stillet ved at betale restbeløbet, da I ellers risikerer at miste det øvrigt betalte depositum. Betaler I ikke, mister I samtidig retten til at få fuld refundering såfremt Udenrigsministeriet fraråder udrejse til jeres rejsemål 14 dage før afrejse. Måtte I selv være utrygge med jeres rejsemål, så ring gerne til jeres rejsekonsulent, der kan undersøge om vi kan flytte rejsen frem.

Tag på snorkel udflugt fra Six Senses Yao Noi i ThailandHvis rejsen bliver aflyst, kan vi så få vores depositum tilbage? 

Ja, hvis rejsen aflyses på grund af et udrejseforbud fra Udenrigsministeriet 14 dage før afrejse, har I ret til at få jeres penge tilbage. 

Hvad hvis vores fly bliver aflyst eller en seværdighed/hotel lukker?  

Hvis dele af jeres rejse er udfordret pga. aflyste fly eller lukkede hoteller, ser vi på helheden af rejsen. Hvis en væsentlig del af rejsen ikke kan gennemføres på tilfredsstillende vis, kan I ophæve købet. Tal med jeres rejserådgiver og hør om alternativer til den ønskede oplevelse eller det ønskede hotel. 

Hvordan er vi stillet, hvis vores rejsemål indfører tvungen karantæne ved ankomst? 

Vi håber ikke, at dette bliver aktuelt, men som rejsebureau er vi ikke ansvarlige for andre myndigheders beslutninger. Vi oplever heldigvis et tæt samarbejde mellem udenlandske myndigheder og det danske Udenrigsministerium, så vi krydser fingre for, at det ikke bliver aktuelt. 

Måtte situationen alligevel opstå, er det jeres rejseforsikring, som skal dække omkostningerne. Det er derfor vigtigt, at I taler med jeres forsikringsselskab om jeres muligheder. Vi anbefaler ligeledes, at I booker rejsen med Afbestillingsgaranti, så I kan fortryde ofte frem til 31 dage før afrejse. Det kan give ekstra tryghed.

Vi hjælper naturligvis med de problematikker, der måtte opstå såsom ombooking af flybilletter m.m. Men det er jeres rejseforsikring, der skal dække et eventuelt tab. 

kan vi aflyse, hvis vores destination pludselig kræver, at vi er vaccineret?

Det korte svar er nej. En vaccination hører under kundens egne forhold.

Som rejsebureau har Nyhavn Rejser en oplysningspligt, hvor vi bla. skal oplyse om indrejsekrav til jeres destination. Som verden ser ud i skrivende stund, kender vi desværre ikke alle indrejseregler, men efterhånden som flere lande åbner, ser vi også at de fleste lande har krav om, at besøgende skal være færdigvaccineret. Da vi i Danmark har mulighed for at blive vaccineret mod Covid-19 fra man er fyldt 12 år, er vaccinationskrav fra din destination således ikke gyldig annulleringsgrund, hvorfor vore almindelige annulleringsbetingelser er gældende.

Måtte din feriedestination stramme sine indrejseregler og pludselig kræve, at gæster er færdigvaccineret inden ankomst, vil Nyhavn Rejser bestræbe sig på at få annulleret din rejse uden gebyr, men dette kan ikke garanteres.  

Såfremt at jeres destination stiller krav om, at børn er færdigvaccineret ved ankomst, tager vi udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens anbefaling om at børn fra 12 år skal vaccineres. Måtte du rejse med børn under 12 år, vil din familie være dækket af Nyhavn Rejsers Pakkerejsegaranti.

Verdens største passagerfly - Emirates A380Hvordan er oplevelsen i lufthavne og om bord på flyene?

Alle skal i dag bære mundbind, når de rejser fra lufthavne i Danmark, ligesom de fleste internationale lufthavne vil kræve det.

Flyselskaberne tager alle forholdsregler ved at følge anvisningerne fra WHO og IATA. Det betyder, at flyene bliver rengjort ekstra grundigt, at passagerer skal bære mundbind. På visse flyvninger bærer personalet også beskyttelsesdragter og visir.

Bemærk at vi altid anbefaler, at I har medicinsk mundbind, da mange lufthavne og flyselskaber ikke godtager visir eller stof-mundbind.

Hvordan er vi stillet, hvis Nyhavn Rejser går konkurs? 

Hvis I har købt en pakkerejse og rejsebureauet går konkurs, er jeres indbetalinger dækket via Rejsegarantifonden. Nyhavn Rejser ejes af Aller Leisure-gruppen, som er en af de absolut stærkeste og mest velkonsoliderede virksomheder i rejsebranchen. 

Vi er altså ikke truet af at gå konkurs. Tværtimod er vi stolte af, at alle kunder, der har ønsket det, har fået deres penge refunderet under corona-krisen. 

Hvor er det muligt at rejse igen? 

Vi opdaterer løbende et overblik over mulige og trygge rejsemål - se mere HER.

Sådan bestiller I en rejse

  • Kontakt os

    Ring på 33 18 88 54, kig forbi Folke Bernadotte Allé 7 i København eller klik på "Kontakt os".
  • Ønsker og gode råd

    Tal med en rejserådgiver om jeres ønsker. Få inspiration og hør deres personlige anbefalinger.
  • I får en REJSEPLAN

    Vi sammensætter en rejse ud fra jeres ønsker. I får et rejsesite med alle oplysninger samlet ét sted.
  • Rejsen lægges fast

    Når I er tilfredse, accepterer I tilbud og betaler depositum. Vi booker alt, som vi har aftalt det.
  • VI holder kontakt

    I er velkomne med spørgsmål. Vi opdaterer rejsesite med rejsepapirer og følger op, når I er hjemme.