• Tag på opdagelse ud fra kysten på Constance Belle Mare Plage, Mauritius
  • Picnic på stranden ved Six Senses Ninh Van Bay, Vietnam

Ofte stillede spørgsmål om rejser og corona

Værd at vide i forbindelse med nye og planlagte rejser

Der er mange spørgsmål, som melder sig i takt med, at verden åbner. Kan vi afvikle vores planlagte Nyhavn-rejse? Kan vi booke en ny rejse nu? Og hvordan er vi dækket før og under rejsen? Se oftest stillede spørgsmål og svar her.

Den dejlige strand og poolområdet på Trou aux Biches på MauritiusKan vi købe en ny rejse nu? 

Ja, det kan I helt bestemt. Vi har tæt kontakt med vores samarbejdspartnere i hele verden og ved, hvad der rører sig på den gældende destination. Vi anbefaler dog alle kunder at tilvælge vores Afbestillingsgaranti, som giver mulighed for at afbestille – ofte helt frem til 31 dage før afrejse. Visse rejser er dog undtaget, så ring og hør om jeres muligheder.

Vær også opmærksom på, at der kan være begrænsninger på jeres almindelige rejse- og afbestillingsforsikring, hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til jeres destination. Nyhavn Rejser tilbyder Gouda Rejseforsikring, som – også i coronatider - dækker både afbestilling samt sygdom under rejsen.

Bestiller I en fremtidig rejse med udrejse efter 1. januar 2021 til en destination, der på købstidspunktet frarådes på Udenrigsministeriets rejsevejledninger, er I ikke dækket optimalt af Pakkerejseloven, hvis destinationen også viser sig at blive frarådet på afrejsetidspunktet. Dette råder Nyhavn Rejsers Pakkerejsegaranti dog bod på, da vi ikke finder det rimeligt, at jeres rettigheder begrænses. Se detaljerne om Pakkerejsegaranti og jeres rettigheder her.

Bruger Nyhavn Rejser vouchers som refundering? 

Vi lever af tilfredse kunder og anvender ikke tilgodebeviser som refundering af jeres rejse. I får rejsen refunderet med den betalingsmåde, I har betalt for rejsen med. I modtager kun et gavekort som refundering, hvis I har betalt rejsen med et gavekort. 

Kan vi ændre afrejsedatoerne for rejsen, hvis det er nødvendigt?  

Vi har et tæt samarbejde med vores partnere verden over, som gør, at vi har stor succes med at flytte rejsearrangementer fremad i kalenderen. Tal med jeres rejserådgiver, hvis I ønsker at vide mere om jeres muligheder.  

Legende drengeEr Nyhavn Rejser medlem af Rejsegarantifonden? 

Ja, vi er medlem af Rejsegarantifonden (Registreringsnummer 796, IATA nr.17210572) samt Danmarks Rejsebureau Forening og er tilsluttet foreningens forsikringsordning til dækning af den udvidede ansvarsrisiko. 

Når I køber en pakkerejse, er I godt dækket af pakkerejseloven i tilfælde af uforudsete hændelser. Formålet med loven er kort sagt, at I kan være sikre på at få de aftalte ydelser, som indgår i jeres rejse. Vi er ansvarlige, hvis flyselskaber eller hoteller går konkurs - hvis der opstår forsinkelser på jeres rejser eller andet. 

Fraråder Udenrigsministeriet udrejse til jeres rejsemål 7 dage før afrejse, er Nyhavn Rejser forpligtede til at refundere rejsens pris. Vores refunderingsforpligtelser er dog betinget af, at rejsen er bestilt før Udenrigsministeriet advarer om at rejse til jeres rejsemål.

Skal vi betale rejsens restbeløb, hvis vi ikke tror på, at rejsen kan afvikles som planlagt? 

Har I købt en rejse med afrejse efter 31. august 2020, skal I betale restbeløbet som aftalt. For at Nyhavn Rejser kan levere den aftalte rejse, skal vi nemlig sende jeres betaling videre til vores samarbejdspartnere, hoteller og flyselskaber ude i verdenen.

Vi er som rejsebureau forpligtede af pakkerejseloven til at afvikle den rejse, som I har købt. Jeres forpligtelse er at overholde vores betalingsaftale. I skal derfor betale restbeløbet – også selv om I ikke tror, at rejsen kan afvikles som planlagt.

I er bedst stillet ved at betale restbeløbet, da I ellers risikerer at miste det øvrigt betalte depositum. Betaler I ikke, mister I samtidig retten til at få fuld refundering såfremt Udenrigsministeriet fraråder udrejse til jeres rejsemål 7 dage før afrejse.

Tag på snorkel udflugt fra Six Senses Yao Noi i ThailandHvis rejsen bliver aflyst, kan vi så få vores depositum tilbage? 

Ja, hvis rejsen aflyses på grund af et udrejseforbud fra Udenrigsministeriet 7 dage før afrejse, har I naturligvis ret til at få jeres penge tilbage. 

Hvad hvis vores fly bliver aflyst eller en seværdighed/hotel lukker?  

Hvis dele af jeres rejse er udfordret pga. aflyste fly eller lukkede hoteller, ser vi på helheden af rejsen. Hvis en væsentlig del af rejsen ikke kan gennemføres på tilfredsstillende vis, kan I ophæve købet. Tal med jeres rejserådgiver og hør om alternativer til den ønskede oplevelse eller det ønskede hotel. 

Hvordan er vi stillet, hvis vores rejsemål indfører tvungen karantæne ved ankomst? 

Vi håber ikke, at dette bliver aktuelt, men som rejsebureau er vi ikke ansvarlige for andre myndigheders beslutninger. Vi oplever heldigvis et tæt samarbejde mellem udenlandske myndigheder og det danske Udenrigsministerium, så vi krydser fingre for, at det ikke bliver aktuelt. 

Måtte situationen opstå, er det jeres rejseforsikring, som skal dække omkostningerne. Det er derfor vigtigt, at I taler med jeres forsikringsselskab om jeres muligheder. Vi anbefaler ligeledes, at I booker rejsen med Afbestillingsgaranti, da I så kan fortryde ofte frem til 31 dage før afrejse. Det kan give ekstra tryghed.

Vi hjælper naturligvis med de problematikker, der måtte opstå såsom ombooking af flybilletter m.m. Men det er jeres rejseforsikring, som skal dække et eventuelt tab. 

Verdens største passagerfly - Emirates A380Hvordan er oplevelsen i lufthavne og om bord på flyene?

Alle skal i dag bære mundbind, når de rejser fra Københavns Lufthavn, og lufthavnen arbejder på, at der bliver opsat automater, hvor de kan købes. 

Flyselskaberne tager alle forholdsregler ved at følge anvisningerne fra WHO og IATA. Det betyder, at flyene bliver rengjort ekstra grundigt, at passagerer skal bære mundbind og på visse flyvninger bærer personalet også beskyttelsesdragter og vesir.

I Nyhavn Rejser booker vi bl.a. fly via SAS, Qatar og Emirates. I kan læse om flyselskabets retningslinjer på deres hjemmeside.

Hvordan er vi stillet, hvis Nyhavn Rejser går konkurs? 

Hvis I har købt en pakkerejse og rejsebureauet går konkurs, er jeres indbetalinger dækket via Rejsegarantifonden. Nyhavn Rejser ejes af Aller Leisure-gruppen, som er en af de absolut stærkeste og mest velkonsoliderede virksomheder i rejsebranchen. 

Vi er altså ikke truet af at gå konkurs. Tværtimod er vi stolte af, at alle kunder, der har ønsket det, har fået deres penge refunderet under corona-krisen. 

Hvornår er det muligt at rejse igen? 

Vi følger Udenrigsministeriet anbefalinger fra dag til dag, og I kan altid ringe til os for at høre om jeres rejsemuligheder.

I kan fra 27. juni rejse til det meste af Europa igen. Vælger I rejsemål udenfor den anbefalede liste, anbefaler Udenrigsministeriet, at I går i karantæne eller bliver testet for COVID19, når I kommer hjem fra rejsen.

Se alle rejser til Europa her og ring gerne for at høre mere.

Sidst opdateret 29. juni. 

Sådan bestiller I en rejse

  • Kontakt os

    Ring på 33 18 88 54, kig forbi Folke Bernadotte Allé 7 i København eller klik på "Kontakt os".
  • Ønsker og gode råd

    Tal med en rejserådgiver om jeres ønsker. Få inspiration og hør deres personlige anbefalinger.
  • I får en REJSEPLAN

    Vi sammensætter en rejse ud fra jeres ønsker. I får et rejsesite med alle oplysninger samlet ét sted.
  • Rejsen lægges fast

    Når I er tilfredse, accepterer I tilbud og betaler depositum. Vi booker alt, som vi har aftalt det.
  • VI holder kontakt

    I er velkomne med spørgsmål. Vi opdaterer rejsesite med rejsepapirer og følger op, når I er hjemme.