• Tag på opdagelse ud fra kysten på Constance Belle Mare Plage, Mauritius
  • Picnic på stranden ved Six Senses Ninh Van Bay, Vietnam

Ofte stillede spørgsmål om rejser og corona

Værd at vide i forbindelse med nye og planlagte rejser

Der er mange spørgsmål, som melder sig i takt med, at verden åbner. Kan vi afvikle vores planlagte Nyhavn-rejse? Kan vi booke en ny rejse nu? Og hvordan er vi dækket før og under rejsen? Se oftest stillede spørgsmål og svar her.

Den dejlige strand og poolområdet på Trou aux Biches på MauritiusKan vi købe en ny rejse nu? 

Ja, det kan I helt bestemt. Vi har tæt kontakt med vores samarbejdspartnere i hele verden og ved, hvad der rører sig på den gældende destination. Vi anbefaler dog alle kunder at tilvælge vores Afbestillingsgaranti, som giver mulighed for at afbestille – ofte helt frem til 31 dage før afrejse. Visse rejser er dog undtaget, så ring og hør om jeres muligheder.

Vær også opmærksom på, at der kan være begrænsninger på jeres almindelige rejse- og afbestillingsforsikring, hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til jeres destination. Nyhavn Rejser tilbyder Gouda Rejseforsikring, som – også i coronatider - dækker både afbestilling samt sygdom under rejsen.

Bestiller I en fremtidig rejse med udrejse efter 15. maj 2021 til en destination, der på købstidspunktet frarådes på Udenrigsministeriets rejsevejledninger, er I ikke dækket optimalt af Pakkerejseloven, hvis destinationen også viser sig at blive frarådet på afrejsetidspunktet. Dette råder Nyhavn Rejsers Pakkerejsegaranti dog bod på, da vi ikke finder det rimeligt, at jeres rettigheder begrænses. Se detaljerne om Pakkerejsegaranti og jeres rettigheder her.

Hvordan er mine muligheder for at rejse som færdigvaccineret?

Som færdigvaccineret har Udenrigsministeriet åbnet op for udrejse til en række orange destinationer. Normalt er orange ensbetydende med en frarådning, men som færdigvaccineret skriver myndighederne:

”Færdigvaccinerede og tidligere smittede med fast bopæl i Danmark samt deres medrejsende børn under 18 år er undtaget denne anbefaling om, at alle ikke-nødvendige rejser frarådes.” Således tillades en lang række destinationer for herboende danskere. Find inspiration til din næste feriedestination HER.

Bemærk at I som færdigvaccinerede er omfattet af vores Pakkerejsegaranti, hvis din destination går fra orange til rød, men at du ikke kan gøre brug af vores pakkerejsegaranti, hvis myndighederne tillader færdigvaccinerede at rejse til din destination. Læs mere om, hvordan I trygt kan bestille nu.

Bruger Nyhavn Rejser vouchers som refundering? 

Vi lever af tilfredse kunder og anvender ikke tilgodebeviser som refundering af jeres rejse. I får rejsen refunderet med den betalingsmåde, I har betalt for rejsen med. I modtager kun et gavekort som refundering, hvis I har betalt rejsen med et gavekort. 

Kan vi ændre afrejsedatoerne for rejsen, hvis det er nødvendigt?  

Vi har et tæt samarbejde med vores partnere verden over, som gør, at vi har stor succes med at flytte rejsearrangementer fremad i kalenderen. Tal med jeres rejserådgiver, hvis I ønsker at vide mere om jeres muligheder.  

Legende drengeEr Nyhavn Rejser medlem af Rejsegarantifonden? 

Ja, vi er medlem af Rejsegarantifonden (Registreringsnummer 796, IATA nr.17210572) samt Danmarks Rejsebureau Forening og er tilsluttet foreningens forsikringsordning til dækning af den udvidede ansvarsrisiko. 

Når I køber en pakkerejse, er I godt dækket af pakkerejseloven i tilfælde af uforudsete hændelser. Formålet med loven er kort sagt, at I kan være sikre på at få de aftalte ydelser, som indgår i jeres rejse. Vi er ansvarlige, hvis flyselskaber eller hoteller går konkurs - hvis der opstår forsinkelser på jeres rejser eller andet. 

Fraråder Udenrigsministeriet udrejse til jeres rejsemål 14 dage før afrejse, er Nyhavn Rejser forpligtede til at refundere rejsens pris. Vores refunderingsforpligtelser er dog betinget af, at rejsen er bestilt før Udenrigsministeriet advarer om at rejse til jeres rejsemål.

Skal vi betale rejsens restbeløb, hvis vi ikke tror på, at rejsen kan afvikles som planlagt? 

Som udgangspunkt skal I betale som aftalt. For at Nyhavn Rejser kan levere den aftalte rejse, skal vi nemlig sende jeres betaling videre til vores samarbejdspartnere, hoteller og flyselskaber ude i verdenen.

Vi er som rejsebureau forpligtede af pakkerejseloven til at afvikle den rejse, som I har købt. Jeres forpligtelse er at overholde vores betalingsaftale. I skal derfor betale restbeløbet – også selv om I ikke tror, at rejsen kan afvikles som planlagt.

I er bedst stillet ved at betale restbeløbet, da I ellers risikerer at miste det øvrigt betalte depositum. Betaler I ikke, mister I samtidig retten til at få fuld refundering såfremt Udenrigsministeriet fraråder udrejse til jeres rejsemål 14 dage før afrejse. Måtte I selv være utrygge med jeres rejsemål, så ring gerne til jeres rejsekonsulentm der kan undersøge om vi kan flytte rejsen frem.

Tag på snorkel udflugt fra Six Senses Yao Noi i ThailandHvis rejsen bliver aflyst, kan vi så få vores depositum tilbage? 

Ja, hvis rejsen aflyses på grund af et udrejseforbud fra Udenrigsministeriet 14 dage før afrejse, har I naturligvis ret til at få jeres penge tilbage. 

Hvad hvis vores fly bliver aflyst eller en seværdighed/hotel lukker?  

Hvis dele af jeres rejse er udfordret pga. aflyste fly eller lukkede hoteller, ser vi på helheden af rejsen. Hvis en væsentlig del af rejsen ikke kan gennemføres på tilfredsstillende vis, kan I ophæve købet. Tal med jeres rejserådgiver og hør om alternativer til den ønskede oplevelse eller det ønskede hotel. 

Hvordan er vi stillet, hvis vores rejsemål indfører tvungen karantæne ved ankomst? 

Vi håber ikke, at dette bliver aktuelt, men som rejsebureau er vi ikke ansvarlige for andre myndigheders beslutninger. Vi oplever heldigvis et tæt samarbejde mellem udenlandske myndigheder og det danske Udenrigsministerium, så vi krydser fingre for, at det ikke bliver aktuelt. 

Måtte situationen opstå, er det jeres rejseforsikring, som skal dække omkostningerne. Det er derfor vigtigt, at I taler med jeres forsikringsselskab om jeres muligheder. Vi anbefaler ligeledes, at I booker rejsen med Afbestillingsgaranti, da I så kan fortryde ofte frem til 31 dage før afrejse. Det kan give ekstra tryghed.

Vi hjælper naturligvis med de problematikker, der måtte opstå såsom ombooking af flybilletter m.m. Men det er jeres rejseforsikring, som skal dække et eventuelt tab. 

kan vi aflyse, hvis vores destination pludselig kræver, at vi er vaccineret?

Nyhavn Rejser har en oplysningspligt omkring indrejsekrav til jeres destination. I skrivende stund, er der få lande, der kræver at I er vaccinerede. De fleste lande nøjes med at kræve en negativ COVID-19-test. Indenfor EU vil man som udgangspunkt kunne benytte sit coronapas, hvis man er tidligere smittet eller færdigvaccineret i stedet for en negativ test.
 
Uanset hvad, er det ikke op til den enkelte borger i Danmark, hvornår man kan forvente at blive vaccineret. Derfor refunderer Nyhavn Rejser prisen på jeres rejse (inkluderer ikke evt. afbestillingsforsikring), såfremt det er objektivt sandsynligt, at I ikke kan nå at modtage jeres vaccine inden afrejse. 
 
Såfremt at jeres destination stiller krav om, at børn er vaccineret ved ankomst, tager vi udgangspunkt i sandsynligheden for, at dine børn har mulighed for at blive vaccineret inden afrejse. Som kunde har I selv ansvar for at informere Nyhavn Rejser, om jeres vaccinationsstatus. Medmindre andet er anført, skal dette ske senest 35 dage før afrejse.
 
Bemærk, at de almindelige annulleringsvilkår er gældende i tilfælde af, at I fravælger at blive vaccineret. 
 

Verdens største passagerfly - Emirates A380Hvordan er oplevelsen i lufthavne og om bord på flyene?

Alle skal i dag bære mundbind, når de rejser fra Københavns Lufthavn, og lufthavnen arbejder på, at der bliver opsat automater, hvor de kan købes. 

Flyselskaberne tager alle forholdsregler ved at følge anvisningerne fra WHO og IATA. Det betyder, at flyene bliver rengjort ekstra grundigt, at passagerer skal bære mundbind og på visse flyvninger bærer personalet også beskyttelsesdragter og visir.

I Nyhavn Rejser booker vi bl.a. fly via SAS, Qatar og Emirates. I kan læse om flyselskabets retningslinjer på deres hjemmeside.

Hvordan er vi stillet, hvis Nyhavn Rejser går konkurs? 

Hvis I har købt en pakkerejse og rejsebureauet går konkurs, er jeres indbetalinger dækket via Rejsegarantifonden. Nyhavn Rejser ejes af Aller Leisure-gruppen, som er en af de absolut stærkeste og mest velkonsoliderede virksomheder i rejsebranchen. 

Vi er altså ikke truet af at gå konkurs. Tværtimod er vi stolte af, at alle kunder, der har ønsket det, har fået deres penge refunderet under corona-krisen. 

Hvornår er det muligt at rejse igen? 

Vi følger Udenrigsministeriet anbefalinger fra dag til dag, og I kan altid ringe til os for at høre om jeres rejsemuligheder.

Sådan bestiller I en rejse

  • Kontakt os

    Ring på 33 18 88 54, kig forbi Folke Bernadotte Allé 7 i København eller klik på "Kontakt os".
  • Ønsker og gode råd

    Tal med en rejserådgiver om jeres ønsker. Få inspiration og hør deres personlige anbefalinger.
  • I får en REJSEPLAN

    Vi sammensætter en rejse ud fra jeres ønsker. I får et rejsesite med alle oplysninger samlet ét sted.
  • Rejsen lægges fast

    Når I er tilfredse, accepterer I tilbud og betaler depositum. Vi booker alt, som vi har aftalt det.
  • VI holder kontakt

    I er velkomne med spørgsmål. Vi opdaterer rejsesite med rejsepapirer og følger op, når I er hjemme.