• Udsigt over Philipsburg på St. Maarten i Caribien
  • I Solstice-klassens hovedrestaurant er vinkælderen et glastårn

Rejsebrev: Med Celebrity Equinox til Caribien

Oplevet af Jonna & Niels Møller og Susanne & Kaj Jensen

Vi var to par på krydstogt, der var et planlagt af Nyhavn Rejser til det østlige Caribien. Vi havde glædet os til at komme væk fra den lange danske vinter, som jo i år virkelig var vinter.

Turen startede fra Lolland kl. 04:30 torsdag morgen med kurs mod Københavns Lufthavn.

Klokken 08:00 lettede vi med Continental Airlines. Ved vores mellemlanding i Newark Airport gik det meget fint med at komme igennem de amerikanske myndigheder og få vores bagage dirigeret over i det lokale fly til Fort Lauderdale. Sent på eftermiddagen nåede vi vores hotel Best Western Ocean Side. Et ganske ordinært hotel for en nat.

Næste dag gik formiddagen med sightseing i Fort Lauderdale i meget fint vejr. Det kan man sagtens bruge en dag på.

Rigtig græsplæne på taget

Ved godt middagstid tog vi en taxa til Everglade-havnen, hvor vores skib Celebrity Equinox lå til kaj. Hvilken logistik må der ikke være, når 2800 gæster inden for meget kort tid skal om bord? Vi havde frygtet det lidt, men blev overrasket over den gode organisation og kom hurtigt om bord.

Og hvilket skib. Et særdeles smukt og meget veludstyret skib. Aldrig havde vi forestillet os et skib med en rigtig græsplæne på taget med plads til boccia, ringspil og sågar en puttegreen. Skibets indretning gav os den ene overraskelse efter den anden, det skal opleves.

Vi fik vores kahyt, som svarer til et pænt hotelværelse med egen balkon. Personalet bød os velkommen med en forklaring om, at vi blot skulle henvende os, hvis vi ønskede noget.

Vinkælder i to etager

Klokken 17.00 sad vi bænket i baren i agterstavnen for at nyde afsejlingen fra Fort Lauderdale. Vejret var perfekt, og vi nød en drink med megen farve, og som smagte fortryllende. Klokken 20:30 skulle vi indtage vores aftensmåltid i hovedrestauranten.

Meget overvældende – og aldrig har vi dog set magen til ”vinkælder”. Et glasbur i to etagers højde, hvor vinkyperne vandrede rundt for at finde gæsternes udvalgte vin. Hvordan logistikken klares med, at al maden bliver serveret på tallerkner, er stadig en gåde. Maden kom hurtigt og var særdeles velsmagende.

Nu var vi klar til Caribien

Næste morgen nød vi solopgangen over Atlanterhavet, en meget smuk oplevelse. Vi havde frygtet kaos ved poolområdet, når alle gæster skulle nyde de to dage på havet. Men igen blev vi overrasket, der var mange mennesker på ét sted, men intet kaos, der var plads til alle.

Charlotte Amalie i Dansk Vestindien

Vi havde hjemmefra booket ture i land, og efter en meget smuk sejltur til den første ø St. Thomas, gik vi i land og mødte en guide, som skulle vise os rundt i Charlotte Amalie. Her blev vi på kajen overrasket af en regnbyge, men guiden var forudseende og havde både paraplyer og regnfrakker til alle.

Efter en meget interessant rundtur i den gamle danske hovedstad på De Vestindiske Øer, spadserede vi den smukke tur tilbage til skibet. Klokken 18:00 nød vi afsejlingen.

Sukkertog på St. Kitts

Næste morgen lagde vi til på St. Kitts, en ø som skulle vise sig interessant for os lolliker, idet vi havde booket en tur med en jernbane, som tidligere havde fungeret som transportvej for sukkerproduktionen, akkurat som det tidligere foregik på Lolland med en smalsporet jernbane. En meget smuk tur rundt på øen med servering af ”Bananromlikør”, lokal sanggruppe og sukkerkage.

Bagsiden af Barbados

Næste morgen lagde vi til på Barbados. Vi havde formiddagen fri og benyttede en lokal taxa til en rundtur. Kan anbefales, den kostede 50 dollars for fire personer i 1½ time. Vi fik set ”bagsiden” af øen, hvor fattigdommen var herskende i stedet for fronten langs kysten, hvor rigdom er fremherskende. Eftermiddagen blev brugt på besøg på bryggeri og et rom destilleri. Det var nok turens største skuffelse. Til andre: Brug tiden på andet, men vi havde jo selv valgt.

Regnskov i 4WD på St. Dominika

Næste ø var St. Dominika – og hvilken oplevelse. Vi havde valgt en tur i regnskoven med firehjulstrækkere. Det blev en stor oplevelse. Et meget smukt og anderledes landskab kørte vi igennem for at ende i et meget uvejsomt terræn og til sidst til fods til et vandløb, hvor vi skulle bade. Svømmeturen gik ind under klipperne og endte på den anden side ved et vandfald, en meget sjov oplevelse.

Badestrande på St. Maarten

St. Martens var næste stop, hvor vi havde booket en rundtur i jeep, hvor vi selv skulle køre, dog med en guide kørende foran. Vi havde frygtet det lidt, eftersom vi kun havde set venstrefærdsel. Men her var der højrefærdsel. Øen er delt i en Hollandsk og en Fransk del. Meget underligt eftersom øen ikke er ret stor.

Den hollandske del er en del af det hollandske rige, men med udpræget selvstyre og egen møntsort. Den franske del er underlagt Frankrig som en provins og dermed medlem af EU, og møntsorten her er Euro.

Øen har nogle fantastiske badestrande både i den hollandske og i den franske del. Øen bar præg af en større rigdom, end det vi havde oplevet hidtil.

En oplevelse for livet

De følgende to dage gik det atter mod Fort Lauderdale. Og turen hjem herfra gik fuldstændig planmæssigt. En oplevelse for livet og vi kan kun anbefale andre at tage med Celebrity Equinox.

Nyhavn Rejser skal have ros for den planlægning og den information, vi har fået omkring rejsen. Alt fungerede efter planen, og logistikken fungerede perfekt. Vi vender sikkert tilbage til selskabet. En perfekt tur med mange gode oplevelser.

Stor tak fra Nyhavn Rejser til Kaj Jensen for at dele sine oplevelser fra dette krydstogt i 2010 til Caribien med Celebrity Equinox med os.Læs mere om den skønne krydstogtrejse til Caribien

Sådan bestiller I en rejse

• Kontakt os

Ring på 33 18 88 54, kig forbi Folke Bernadotte Allé 7 i København eller klik på "Kontakt os".
  • Ønsker og gode råd

Tal med en rejserådgiver om jeres ønsker. Få inspiration og hør deres personlige anbefalinger.
  • I får en REJSEPLAN

Vi sammensætter en rejse ud fra jeres ønsker. I får et rejsesite med alle oplysninger samlet ét sted.
  • Rejsen lægges fast

Når I er tilfredse, accepterer I tilbud og betaler depositum. Vi booker alt, som vi har aftalt det.
  • VI holder kontakt

I er velkomne med spørgsmål. Vi opdaterer rejsesite med rejsepapirer og følger op, når I er hjemme.