• Motiver med incentives-rejser
  • Tag ud i Sahara ørkenen på kamelryg
  • Efter en hel dags møder kan det være godt med lidt motion
  • På toppen af en sandmile i Sossusvlei, Namibia

Sådan får I optimalt udbytte af jeres incentive-rejse

Vores eksperters tips til motivation og resultater

Tina Wilsborg Sørensen og Birgitte Christensen har til sammen over 60 års erfaring med at arrangere incentive-rejser for små og store virksomheder. Her løfter Tina og Birgitte sløret for, hvordan I sikrer, at jeres incentive-rejse bliver en succes, og hvordan I som virksomhed får størst mulig gavn af jeres investering.

Iceland raftingDerfor er en incentive-rejse altid en god idé 

Hvis I vil motivere jeres medarbejdere til at nå et givent mål, er der intet bedre incitament end en incentive-rejse. Især inden for salg er incentive-rejser et hyppigt brugt motivationsredskab, men vi oplever, at incentive-rejser bliver mere og mere udbredt inden for en bred vifte af meget forskellige brancher og medarbejdergrupper.

Det er der god grund til. Incentives virker. I en verden, hvor ordnede løn- og arbejdsforhold tages for givet, er incentive-rejsen et iøjnefaldende signal til jeres medarbejdere om, at deres indsats bliver påskønnet, og at deres indsats betaler sig.

Tag ud i Sahara ørkenen på kamelrygPlanlæg rejsen i god tid

En god incentive-rejse skal helst planlægges et års tid i forvejen. Jo længere tid, der er til afrejse, jo flere valgmuligheder vil I have. Er der kortere tid til afrejse, klarer vi naturligvis også det, men det kan være vanskeligere at finde plads på de ønskede flyafgange og hoteller.

Over for jeres medarbejdere ligger der stor signalværdi i, at de kan se, at der er en incentive-rejse i støbeskeen.

På toppen af en sandmile i Sossusvlei, NamibiaDen ultimative gulerod

- Det er den klassiske gulerodsteknik, forklarer Tina. - Hvis du gør sådan og sådan, så vanker der det og det i den anden ende. Det kan også være, at man gerne vil markere sig som virksomhed og gøre sig attraktiv over for en særlig type af medarbejdere, eller at man vil bruge incentive-rejsen til at skabe et bedre arbejdsmiljø.

- Vi ser også en stigende tendens til, at virksomheder bruger incentive-rejser til at skabe netværk og knytte tættere bånd til deres kunder. I alle tilfælde kræves det, at man i god tid er nogenlunde afklaret med, hvad rejsen skal gå ud på, så man kan kommunikere om den udadtil.

Smag spændende delikatesser på Lower East Side, New YorkTal med os om jeres behov

Hos Nyhavn Rejser bliver jeres incentive-rejse altid skræddersyet ud fra jeres specifikke behov og ønsker, og derfor er der ikke to incentive-rejser, der er ens.

- Det første skridt er altid en grundig dialog med kunden, hvor vi spørger ind til, hvem deltagerne er, og hvad kunden gerne vil opnå med rejsen, fortæller Birgitte.

- Hvis det eksempelvis drejer sig om, at kundens medarbejdere skal have en belønning, så er det vigtigt for os at få et detaljeret billede af, hvilken type mennesker der er tale om, så vi kan få en idé om hvilke oplevelser og destinationer, der vil være attraktive for dem.

Vinsmagning hos Cavas Cordoníu ved Barcelona, SpanienBrug budgettet som udgangspunkt

Og der er mange faktorer, der skal tages i betragtning. Hvilke overvejelser har I selv gjort jer? Hvilke rejser har virksomheden før arrangeret? Hvilken faggruppe er her tale om, og hvordan fordeler alder og køn sig? Er der noget, vi skal undgå af eksempelvis etiske årsager, eller er der særlige hensyn, der skal tages?

Hvornår skal rejsen finde sted, og hvor lang tid skal den vare? Skal vi holde os til Europa, eller skal vi finde en oversøisk destination? Hvordan ser budgettet ud?

- Mange er tilbageholdende med at lægge sig fast på et specifikt budget fra starten, men en form for estimat er vigtigt for, at vi kan spore os ind på hinanden og vurdere, hvor i verden vi bedst kan finde en løsning, der opfylder kundens behov, forklarer Birgitte. 

Gruppemeditation på Kamalaya Wellness Sanctuary and Holistic Spa Resort.Vælg aktiviteter, der understøtter formålet

Selv om de fleste incentive-rejser også har et fagligt indhold i form af eksempelvis mødeaktiviteter, virksomheds- eller fabriksbesøg, så er det de sociale aktiviteter, der er i højsædet.

Det kan være alt fra praktiske teambuildingøvelser, hvor jeres medarbejdere kastes ud i uvante udfordringer, til forkælelse med gastronomi og velvære eller store kulturelle og naturmæssige oplevelser.

Find dobbeltagenterne ved Østberlins mest markante seværdighederSamvær frem for alt

- Jeg kan godt lide at udfordre mine kunder, når vi planlægger rejsens program, siger Birgitte. – Det, som den rejseansvarlige selv er begejstret for, er ikke nødvendigvis noget, som hele gruppen vil sætte pris på, og den løsning, der ligger lige for, er sjældent den bedste.

- Et godt aktivitetsprogram behøver ikke koste en formue, supplerer Tina. – Det er det gode samvær, der er vigtigst, og enkle aktiviteter såsom gummistøvlekast i Irland kan fungere lige så godt som helikopterflyvning over Grand Canyon.

Efter en hel dags møder kan det være godt med lidt motionTræf den rette beslutning

Efter de første samtaler udarbejder vi et rejseforslag med forslag til destinationer, programmer, hoteller og aktiviteter i varierende prisniveauer. Nu er det op til jer at vurdere hvilken rejse, der er den rette.

Det er et stort ansvar. En forkert beslutning kan få hele rejsens formål til at forfejle.

Selv om I holder jeres møde i et beduintelt i Dubais ørken, er her alt professionelt udstyr til rådighedOvervej en inspektionstur

- Især ved større arrangementer anbefaler jeg altid den rejseansvarlige, at vi tager på en inspektionstur sammen, siger Birgitte.

- På den måde kan kunden selv se de foreslåede hoteller og afprøve de udflugter og restauranter, som vi har fundet frem. Mange synes, at det er en overflødig omkostning, men inspektionsturen giver en tryghed, der er alle pengene værd, og vi finder selvfølgelig altid den billigst mulige løsning.

- Jeg har endnu aldrig oplevet, at der ikke er blevet ændret på et program efter en inspektionstur, fordi der er kommet nye idéer til, eller kunden har opdaget, at der er nogle andre forhold, der skal prioriteres.

På snescootere nord for PolarcirklenPræsenter rejsen, så den får værdi

Måske er I så begejstret for den rejse, I har planlagt, at I har lyst til at fortælle alle om den med det samme. Men det er ikke altid den rette strategi, mener Tina og Birgitte.

- Mange af vores kunder har rigtig gode erfaringer med at give information om rejsen drypvis med teasers, der skal skabe spænding om rejsen og fastholde motivationen ved at minde medarbejderne om, hvad det er for en gulerod, der venter forude, siger Tina.

Kør i gamle tanks i Budapest, UngarnByg op med teasers

Lad selv deltagerne gætte, hvor turen skal gå hen, ved løbende at rundsende stikord og fun facts, der beskriver destinationen. Følg op med fotos og videoklip, udsnit af menuen på en restaurant, I skal besøge, eller hold en fredagsbar, der er inspireret af rejsens tema.

Skal der produceres fælles t-shirts, arrangeres velkomstgaver eller andet særligt rejsemateriale, er vi naturligvis behjælpelige med det.

- Det handler om at sørge for, at rejsen får en konkret værdi for den enkelte deltager, siger Tina. - Det er vigtigt, at medarbejderne glæder sig og anerkender, at her virkelig er tale om en særlig gestus fra deres arbejdsplads.

Baren i The Aircraft i Frankfurt am Main, TysklandBrug jeres erfaringer og minder

Når rejsen er overstået, vil alle deltagere have lært hinanden at kende på en helt ny måde. Og deri ligger i virkeligheden rejsens allerstørste værdi, mener Birgitte.

- Når man rejser sammen som gruppe, opstår der en helt anden dynamik end den, der hersker hjemme på kontoret. Måske viser rejsen, at visse medarbejdere arbejder bedre sammen i andre teams end dem, de normalt indgår i. Måske afslører teambuildingøvelserne nogle nye kompetencer, eller at nogle medarbejdere kan pålægges mere ansvar eller løfte andre opgaver.

Det er alt sammen noget, som en opmærksom ledelse kan drage nytte af, når rejsen er overstået.

Prøv at rappelle og klatre - en aktiv oplevelseEvaluering som afsæt for nye eventyr

I vil altid blive kontaktet af jeres projektleder for at evaluere rejsen. Hvad var godt? Hvad kan gøres endnu bedre?

Gør gerne notater undervejs, og hæft jer ved hvilke oplevelser, der hyppigst bliver talt om på kontoret efter hjemkomst. Om alt går vel, skal I jo snart af sted igen. Og har turen været god, vil jeres medarbejderes forventninger til den næste rejse være endnu højere.

- Minderne fra en god firmatur er den bedste ansporing til at fastholde de gode takter på arbejdspladsen, siger Tina.

- Hvem vil ikke gerne på sådan en tur igen? Det stiller selvfølgelig også krav til os om, at vi skal blive ved med at overraske og imponere. Men den udfordring tager vi hellere end gerne op. 

Få hjælp til arrangementet for virksomheden eller foreningen

Vi har nogle af branchens mest erfarne eksperter i erhvervsgrupperejser - møderejser, konferencer, kongresser, kick-offs og events. Tal med dem om dit næste arrangement. Gør brug af vores eksperters viden og kreativitet i idéfasen og handlekraft, når dit arrangement skal gennemføres. Ring og få et arrangement skræddersyet efter dine mål og ønsker. Ring 33 18 84 50