• Krystalblåt hav ved Kauai, Hawaii
  • Pukkelhval Maui

På krydstogt til 4 skønne Hawaiiøer

Rejsebrev fra Lena Mortensen

Lena Mortensen har været med Pride of America på krydstogt ved Hawaii. Følg en dejlig rejse til Hawaii ø for ø og dag for dag.

Lørdag gik vi efter et par skønne dage på Moana Surfrider i Honolulu ombord på Pride of America - et amerikansk krydstogtskib på godt og ondt: Super velorganiseret og god plads over det hele, selv om der er 2.100 personer om bord. Verdens grimmeste gulvtæpper, dejlig stor og velindrettet kahyt med stor balkon og rigtig god mad.

God underholdning og mad

Jeg vil lige tilføje at også underholdningen om aftenen var af høj kvalitet.

Mod en merpris kunne man spise på speciality restaurants, og lørdag aften spiste vi på et churascaria (brasiliansk): grillet ananas, stegte bananer, lækkert, lækkert kød og en flaske rødvin - en god start på ugens krydstogt.

Fantastisk natur på Maui

Søndag lagde vi til på Maui i verdens grimmeste havn i Kahului på nordkysten, men Maui har heldigvis en fantastisk natur, når man kommer ind på øen.

Vi så Haleakala krateret i 3.000 meters højde. Det er 10 x 5 km og meget imponerende og smukt i brune, røde og grønne farver - næsten et månelandskab. I det fjerne kunne vi se Mauna Kea på Big Island.

Iao Needle i skyerne

Mandag udflugt til den nordvestlige del af Maui med besøg på en plantage: ananasbuske, avocadotræer, mangotræer osv. plus Ti Leaf buske. Bladene fra disse buske blev brugt til at lave hula-skørter før i tiden.

Dernæst Iao Valley - gudeskønt hvis det ikke havde været for det tunge skydække. Grønt og frodigt med rillede lavabjerge overgroet med grøn vegetation.

Formålet med turen var Iao Needle - et 700 meter højt grønt bjerg, men det blev desværre væk i skyerne.

Hawaii Big Island

Tirsdag Big Island og udflugt til Mauna Kea - en 4.200 meter høj vulkan og verdens højeste bjerg, hvis man regner fra havbunden.

Turen derop gik efter byen Hilo, som i øvrigt er en smuk by, gennem et grøn-gult fladt og lavalandskab, som skiftede til grøn-brunt for så til sidst at blive goldt, brunt og rødt med en neonblå himmel og enkelte klatter af sne.

Et nærmest surrealistisk månelandskab og meget smukt.

På toppen af Mauna Kea findes et internationalt observatorium. Det var koldt at stå på toppen og luften var tynd, men det var virkelig turen værd. Eftermiddagen blev endelig tilbragt på dækket i solen.

Historisk park: Pu'uhonua O Honaunau

Onsdag Kona på den vestlige side af Big Island og endelig vågnede vi op til det skønneste vejr med solskin. Vejret havde hidtil ikke været helt i top – varmt, men mange skyer og visse dage også lidt regn.

Mindede alt for meget om dansk sommervejr -:).

Vi var på en udflugt til en kaffeplantage (ikke noget at skrive hjem om), til en meget smuk historisk park ud til havet, og her følte jeg virkelig, at jeg var kommet til Hawaii - kornblå himmel, grønne palmer, hvidt sand og sort lava - underskønt.

På vej tilbage til Kona så vi en lille malet trækirke - rigtig sjov fordi den havde malede palmer i loftet, og til sidst på turen så vi en kongelig (Hawaii var tidligere et kongedømme) sommerresidens - et stort træhus i Kona inden turen gik tilbage til afslapning på skibet.

Waimea Canyon, Kauai

Kauai er en "ude på landet" ø med små landsbyer med sjove træhuse, en enkelt vej langs kysten men kun 3/4 rundt om øen og bjergrigt landskab i midten. Vi vågnede op til tunge skyer og regn - Kauai er det vådeste sted på hele kloden siger de - men det klarede op og vi fik solskin på vores udflugt.

Første stop Waimea Canyon - en rustrød og grøn miniudgave af Grand Canyon, men meget smuk. Dernæst Spouting Horn Park.

Under øerne løber der lavatuber - undergrunden er hullet som en si - og ude ved kysten var der tre huler, hvor havvandet slår ind i lavatuberne og danner en gejser. Imponerende. Til sidst en sejltur til Fern Grotto, som ikke var umagen værd.

Teppanyaki på Pride of America

Den sidste aften på skibet havde vi bestilt bord på en japansk restaurant Teppanyaki. Teppanyaki består af kød og fisk, tilberedt på en varm metalplade foran kunden. Maden var fremragende (hummer, kammusling, kæmperejer, blæksprutte mm), men hvad gjorde denne aften uforglemmelig, var vores kok.

Han jonglerede med kniv og paletkniv, slog æg ud til fried rice som et rent cirkusnummer og var simpelthen så morsom. Ud over fantastisk mad var det et rent show for de otte personer, som sad ved hans bord.

Hawaii Big Island igen

Om lørdagen sagde vi farvel til Pride of America og fløj til Big Island. Til almindelig orientering vil jeg lige tilføje, at de syv Hawaii øer er lig med vulkaner og intet andet - uddøde, sovende og aktive.

Øerne ligger som perler på en snor, hvoraf de mest kendte er Kauai mod vest - den ældste og en uddød vulkan - herefter Oahu med Honolulu og Maui - sovende vulkaner - og længst mod øst Big Island, som også hedder Island Of Hawaii.

Dette er den yngste ø, og den vokser stadigvæk, fordi den har en vulkan, som har været aktiv i 30 år. Nogle gange løber lavaen ud i havet, men lige nu løber lavaen ind mod land – desværre, fordi vi i modsat fald skulle være sejlet forbi på vores krydstogt.

Vidunderlige Mauna Kea Beach Resort

På Big Island checkede vi ind på Mauna Kea Beach Resort - det smukkeste og mest lækre hotel, vi nogensinde har været på. Det ligger lige ud til Stillehavet med hvidt sand og grønne palmer.

Området er en meget stor park med grønne træer, buske og blomster til overflod, skulpturer og kunstværker strøet ud over hele hotellet, utallige lounge-områder med havudsigt, to restauranter, poolområde osv. osv.

Vores værelse er kæmpestort med en stor balkon med havudsigt og chaiselong, solsenge med tykke hynder, og badeværelset på 15m2 består af wc, rum med badekar, brus OG havudsigt, rum med to håndvaske og walk-in closet.

Du milde himmel hvor det er lækkert. Og når man træder ud af hovedindgangen er man ti skridt fra Golfbanen som vi desværre ikke fik tid til at prøve. Man kan også se at klientellet er et andet end på krydstogtskibet.

Waipio Valley og cowboyland i Waimea

Om søndagen slappede vi af og mandag kørte vi en tur til den anden side af øen - vi bor på den nordvestlige side - til Waipio Valley. Et udsigtspunkt ud over en grøn og stor udgave af Møns klint, dalen og det blå Stillehav. Ufatteligt smukt. Dernæst gik turen til Waimea, som er cowboyland og hjemsted for den guitarstil, som hedder slack-guitar.

Waimea er en besynderlig by - en blanding af det Vilde Westen og Hawaii - cowboytøj i Hawaii stil - I guder hvor grimt. Samtidig er hovedgaden stort set to rækker træhuse og et indkøbscenter med parkeringspladser og biler overalt.

Dette område er kendt for de store og mange ranches samt naturligvis det gode oksekød. Når man kører fra vest til øst på Big Island, kører man fra den golde og tørre side til den grønne og frodige side, og skiftet er markant. Lige i midten i 800 meters højde ligger Waimea.

På vej tilbage besøgte vi en lille by på nordkysten ved navn Hawi (udtales hah-vee) - mere pittoresk end de andre byer vi har set men stadigvæk to rækker træhuse med trafik i midten. Gågader og cykler er en by i Rusland her.

Hjem fra en fantastisk ferie på Hawaii.

Efter endnu en dag på Mauna Kea Beach Hotel gik turen hjem til Danmark efter en fantastisk ferie på Hawaii. Vi lærte meget om Polynesien, ja i en sådan grad, at vi nu har fået lyst til at se Tahiti.

Tak for det dejlige rejsebrev. Vi hjælper gerne med jeres rejse til Tahiti. Hilsen Nyhavn Rejser

Læs mere om krydstogtet på Hawaii

Kort

Klik på det interaktive kort for at forstørre det.

Sådan bestiller I en rejse

• Kontakt os

Ring på 33 18 88 54, kig forbi Folke Bernadotte Allé 7 i København eller klik på "Kontakt os".
  • Ønsker og gode råd

Tal med en rejserådgiver om jeres ønsker. Få inspiration og hør deres personlige anbefalinger.
  • I får en REJSEPLAN

Vi sammensætter en rejse ud fra jeres ønsker. I får et rejsesite med alle oplysninger samlet ét sted.
  • Rejsen lægges fast

Når I er tilfredse, accepterer I tilbud og betaler depositum. Vi booker alt, som vi har aftalt det.
  • VI holder kontakt

I er velkomne med spørgsmål. Vi opdaterer rejsesite med rejsepapirer og følger op, når I er hjemme.