• Flyvende andeskondor i Colca Canyon i Peru
  • Båd i Tambopata National Park i Peru

Rejsebrev: Adventure i Peru

Gennem sandørken til Inkariget og Amazonas

Jan og Jette Henriksen har været på adventurerejse i Peru. Læs om deres forrygende oplevelser med alt fra sandørkener over Inkarigets historiske levn til Amazonas med piratfisk, oddere og medicinmænd.

Efter et par interessante, ekstra tilkøbte dage i hovedstaden Lima, mødtes vi på vort hotel Britania Miraflores i Lima med vores turleder fra G Adventures og resten af vores gruppe.

Os og de andre unge

Vi var 9 rejsende ialt, min kone og jeg fra Danmark, først i tresserne af alder, de øvrige var 5 australiere i 20’erne, en englænder og en canadier i 30’erne. Vores Peruvianske Turleder var en ungmø på 24 somre. Så aldersspredningen var til at få øje på.

Når det så er nævnt må jeg sige, at vi havde det utroligt hyggeligt sammen og aldersforskellen var ikke et emne, bortset fra nogle få situationer hvor vi afstod fra særligt vovede udfordringer!

En ny verden

Vi startede på rundturen meget tidligt næste morgen, og det var en helt ny verden, der viste sig for os. Fattigdommen er større end mange andre steder, vi har været tidligere f.eks i Mexico.

Vi kørte fra Lima ned langs kysten og ankom adskillige timer senere i Nasca. Det var en tur gennem et stort ørkenområde. Vi har aldrig set noget lignende. Dagen efter var vi på en kirkegård med 500 år gamle mumier der stadig har hår og hud velbevaret pga. det tørre klima.

Samme nat skal vi videre med natbus og stige til over 3000 m. Vi har fået at vide, at vi skal medbringe plastikposer til at kaste op i, da det er noget der sker for alle pga. den højde vi kommer op i.

I går kørte vi i sandboogier ude i ørkenen, wauw for en tur. De modigste tog den også på maven på surfbræt, ned af sanddriverne, som var det sne!

Heldigvis klarede vi alle rejsen uden problemer, selvom bussen lugtede lidt af opkast og vi fik da også sovet lidt på vejen.

1000 km gennem sandørken

Vi har nu lært at en stor del af Peru er ørken. Vi har kørt ca. 1000 km gennem sandørkenen. Vi kom frem til den næststørste by, Arrequipa hvor der er verdens største kloster. Det er en hel by i byen.

Næste morgen tidligt kørte vi i bus til en by ved Colgakløften, hvor vi undervejs passerede et bjergpas på 4910 m. Det var hårdt for de fleste, de blev dårlige, selv om vi tyggede kokablade, som vi var blevet instrueret om.

Dagen efter kørte vi ud til kløften, som er verdens dybeste. Meget dybere end Grand Canyon, som dog er noget bredere. Vi gik en lille tur, og det lykkedes os at se et par kondorer, selv om det ikke er den optimale årstid.

Vi boede på et lækkert Country hotel uden for internet og wi-fi område, så det var bare at tage det roligt, men det var også nødvendigt for de fleste, da vi var noget medtaget af højden. Vi boede i 3800 m højde.

Dagen efter kørte vi til Puno, der ligger ved Titicacasøen, som vi skulle ud på næste morgen.

Turleder fra regnskoven

Vi er som nævnt en lille gruppe på 9 personer og vi har en peruviansk Turleder med rundt på rejsen.

Hun sørger for at alle praktiske ting fungerer. Køber billetter, sørger for bus- og taxitransport eller cykler alt efter, hvad der er behov for. Desuden kan hun en hel del om Peru og forholdene for de indfødte.

Hun kommer selv fra regnskoven, men har også været oppe ved Macchu Picchu adskillige gange. På alle vores busture og udflugter har vi desuden lokale guider, der virkelig kender deres område og historien.

Det er fantastisk godt og meget professionelt arrangeret.

Hos indianerne på Titicacasøen

Vi har nu besøgt først en ø på Titicacasøen, hvor folk stadig lever og klæder sig, som de har gjort de sidste mange hundrede år. Derefter blev vi privat indkvarterede på en anden tilsvarende ø, hvor der bor ca. 70 familier.

Først spillede vi fodbold mod de lokale, som næsten altid vinder i den tynde luft. Derefter blev vi udstyret med deres lokale folkedragter og blev instrueret i deres lokale danse, hvilket var ret fornøjeligt bortset fra, at vi næsten ikke havde vejr nok til det.

At være over 4000 m er helt uforklarligt.

Huse og komfur bygget i ler

Derefter blev vi ført til hver vores familie, hvor vi skulle spise aftensmad sammen med familien.

Det var en næsten ubegribelig oplevelse. At spise i et køkken, hvor der ikke er et bord og ikke siddepladser til halvdelen.

Huset er opført i mørkebrunt ler, samme farve både ude og inde og komfuret er bygget i samme materiale. Vi var mange hundrede år tilbage i vores tidsregning.

Dagen efter besøgte vi de mobile sivøer og var ude at sejle i en sivbåd som RA, den båd som Thor Heyerdahl gjorde sin store rejse i. Det var fascinerende at se, hvor anderledes et liv de har.

Trekking til Machu Picchu

Efter Ø-lejren kommer vi tilbage til Cusco, og næste morgen startede vores 4 dages trekkingtur til Machu Picchu på 42 km.

Første dag startede vi fra hotellet kl. 5 om morgenen og kørte i 3 timer, før vi begyndte vores vandring. Efter 2 timer standsede vi og blev forenet med vores korps af hjælpere, 2 guider, 2 kokke og 13 bærere! Kl. 13 gjorde vi holdt for at spise frokost, og da havde ’vores’ bærere slået telt op, som vi kunne sidde i, og kokken havde lavet en dejlig 2 retters menu.

Efter at have samlet kræfter gik vi endnu et par timer og nåede så frem til det sted, vi skulle slå lejr for natten, og bærerne havde slået vores telte op. Der var så kaffe eller te og dejlig hjemmebag, og kl. 19 var der en dejlig 3 retters menu, vi var målløse. Det var en fin tur på 14 km i fantastisk smukt vejr med masser af sol.

Næste morgen kl. 6 blev vi vækket med en kop kokate og et vandfad med lunkent vand stillet uden for teltet. En halv time senere var der dejlig morgenmad og kl. 7 var vi klar til at starte næste etape.

Og hvilken etape! Vi havde overnattet i 3000 m højde og gik nu op til 4200 for igen at gå ned til 3600, hvor 2.overnatning skulle finde sted.

Højdesyge

Jeg havde været lidt usikker på denne tur på grund af min lidt kroniske hoste, men klarede det med bravour, hvorimod min kone aldrig har været ude for noget lignende. Hun var meget svimmel, ør i hovedet og havde en kanon hovedpine, med andre ord rigtig højdesyge, så det var meget hårdt at bestige de sidste par hundrede meter. Men så snart det gik nedad bakken, lettede det i hovedet igen.

Vi havde dejligt solskin den første halvdel af dagen, dvs. sige lige præcis til vi nåede toppen, så begyndte det at regne, og det er hamrende koldt i den højde, så det var frem med sweatere, regntøj, huer og vanter for ikke at fryse på nedturen.

Men igen kom vi ned til opslåede telte, dejlig frokost som vi havde udskudt til kl. 15, da man ikke skal spise med den klatretur vi skulle igennem. Hele turen var en spadseretur på 11 km. Det var mærkbart koldere at opholde sig i den højde, så det var ikke noget problem at komme tidligt i seng, for det var det eneste sted der var dejlig varmt. Og iøvrigt er der rigtig mørkt udenfor, når der ingen gadelygter er!

Orkideer og kolibrier

Næste dags tur var en strækning på omkring 17 km, vi gik i let regnvejr hele dagen, men det var gennem det smukkeste subtropiske område med bla. orkideer og kolibrier, så det gik uden problemer.

Næste morgen skulle vi op kl. 3.30 for at nå op til solporten ved Macchu Picchu til solopgangstid. Desværre var der ingen sol på det tidspunkt, men den kom heldigvis lidt senere.

Efter at være nået ned til selve Macchu Picchu i 2450 m højde fik vi et par timers rundvisning og havde et par timer for os selv.

Vi var dog efterhånden lidt møre og syntes, vi havde gået nok for de næste par dage. De anbefalede 10.000 skridt pr. dag var kraftigt overskredet.

Vi nåede tilbage til hotellet kl. 19.30, efter 2 timers togtur og 3 timers bustur, møgbeskidte og trætte, så dagen efter gik vi stille rundt før vi igen dagen efter, tidlig morgen, flyver til Amazonjunglen.

Amazonas i værelse med kun 3 vægge

Turen til Amazonas går med fly, bus over umådeligt hullede og skramlende veje og med en behagelig motorkano den sidste times tid. Med på turen har vi fået en økologisk madpakke med majssnacks og kartoffelchips, som de har så rigeligt af. De påstår, og jeg kan ikke modbevise det, at der i Peru er mere end 4000 kartoffelarter. Sejt! Selve hovedmåltidet er ris, grøntsager og lidt kylling, serveret og indpakket i et stort bananblad. Så opvasken klares ved at smide det hele i floden.

Da vi kommer til lejren, får vi udleveret vore værelser, som også er noget anderledes. Der er kun 3 vægge, den fjerde er åben ud mod junglen, så man kan se tukaner, aber og sommerfugle. Der er dog et moskitonet over sengen, just in case! Det er mægtig hyggeligt at ligge midt i naturen og dyrene respekterede den private ejendomsret, i hvert fald, mens vi boede der.

Biotoillettet og det kolde bad er også en del af charmen. Det hele er ekstra charmerende om aftenen, hvor vi sidder i skyggen af 2 stearinlys og en medbragt lommelygte og nyder de sidste dråber af en medbragt sjat rødvin. Endnu mere hyggeligt bliver det om natten, hvor regnen høvler ned mod taget. Det går helt kontant op for os, hvorfor de kalder det regnskoven!

Blomster, fugle, skildpadder, oddere …

Mens vi er derude, går vi ture i regnskoven og ser på den lokale flora og fauna, og vi klatrer de 37 m op i et stål-udsigtstårn, som meget belejligt står derude, så man kan komme op over trækronerne og se floden og trækronerne og et blomsterflor uden lige.

Et enkelt fantastik stort Brazil Nut tree er der også lige under os. For danskere er det det samme som paranødder.

Næste morgen sejler vi ud på en sø, hvor dyrelivet er helt fantastisk. Vi ser farvestrålende fugle, skilldpadder, flere forskellige abearter i varierende størrelser samt toppen af poppen, da vi ser 3 havoddere søge efter mad, lege og parre sig, Ja, det sidste var dog ikke alle 3. Det var pænt og ordenligt og monogamt.

Vi var også selv ude med snøren, idet guiden havde taget nogle pinde med kroge og rigeligt med råt kød med på turen. Vi skal fange piratfisk. Det er nogle små blodtørstige sataner, og flere får en på krogen, så vi kan studere deres tandsæt. Temmelig frygtindgydende! For min del bliver det kun til fodring af de vilde dyr. De bogstaveligt sjæler kødet af krogen uden at bide på.

Naturmedicin og afholdenhed

Vi har også en tur rundt i haven med naturmedicin, hvorfra de indfødte får medicin, når der er sygdom i familien. De har ikke råd til vestligt fremstillet medicin. Til haven er der knyttet en Shaman, en medicinmand, som laver udtræk af planterne og tilbyder behandling, herunder sygdomsuddrivelse over natten, men så skal man have været afholdende nogle uger forinden. Det gælder både for mad og sexuelle aktiviteter.

På regnskovscentret sidder man under store pavilloner med stråtag og har det pragtfuldt, selvom det regner en del. Centret udlåner store gummistøvler til de planlagte aktiviteter, så der er ingen reelle undskyldninger for at sidde tilbage i de hyggelige lokaler. Ud og oplev! Vi får som alle andre steder i Peru, dejlig sund og nærende mad.

Anbefale det? For pokker kom af sted!

Efter et par dejlige og interessante dage vender vi tilbage til Lima med kano, bus og fly og kommer retur til Hotel Britania hvor det hele begyndte for 3 uger siden. Efter et par afslappende dage i Lima, er det retur til Danmark, via Amsterdam.

Det er naturligvis fantastisk, igen at komme hjem til børn og børnebørn, men også gode toiletforhold og et langt varmt bad. Men betaler gerne for vand, varme og kloakafgifter, når man har set konsekvensen af det modsatte.

Men en pragtfuld tur var det, og vi er parat til at gøre noget lignende igen næste år eller når kontoen tillader det. Så vil vi anbefale det til andre? Ja for pokker, se at komme af sted!

Tak til Jan og Jette Henriksen for at dele deres oplevelser med os.

Kort

Klik på det interaktive kort for at forstørre det.

Sådan bestiller I en rejse

• Kontakt os

Ring på 33 18 88 54, kig forbi Folke Bernadotte Allé 7 i København eller klik på "Kontakt os".
  • Ønsker og gode råd

Tal med en rejserådgiver om jeres ønsker. Få inspiration og hør deres personlige anbefalinger.
  • I får en REJSEPLAN

Vi sammensætter en rejse ud fra jeres ønsker. I får et rejsesite med alle oplysninger samlet ét sted.
  • Rejsen lægges fast

Når I er tilfredse, accepterer I tilbud og betaler depositum. Vi booker alt, som vi har aftalt det.
  • VI holder kontakt

I er velkomne med spørgsmål. Vi opdaterer rejsesite med rejsepapirer og følger op, når I er hjemme.