• Salar de Uyuni Bolivia
  • Machu Picchu i Peru. Inkaernes glemte by

Super ferie i Peru og Bolivia

Rejsebrev fra Susan Hornemann og Mads Thomsen

Hej Lasse. Det var en helt igennem fantastisk tur, Nyhavn Rejser havde arrangeret for os. Alt fungerede perfekt med jeres samarbejdspartnere Coltur i Peru og Transturin i Bolivia.

Vi blev afhentet alle steder med guide og chauffør. Fine hoteller med god beliggenhed hele vejen rundt og alle steder meget kompetente og flinke guider.

Kondorer i Colca Canyon og held i Puno

I Arequipa skulle vi på tur til Colca Canyon, og det var det eneste sted, hvor en planlagt tur var delt med andre. En fin gruppe på 12 personer og en god guide. Fantastiske udsigter og en prøve på ophold i højden.

På den tur hørte vi om problemer i Juliaca og Puno med demonstrationer og en lukket lufthavn og veje. På grund af disse uroligheder havde nogle af vores rejsefæller måttet ændre planer og netop tage til Colca Canyon i stedet for Titicaca-søen. Da vi ankom til Puno 2 dage senere, var alt roligt, så vi var måske lidt heldige.

Egen båd med guide. Fantastisk.

Fra Arequipa til Puno var rejsen i en super luksusbus. Igen over højsletten og den tynde luft.

Puno – vi er ved at vende os til den tynde luft og har nogle fantastiske dage med Uros-øerne og overnatning på Tanquile-øen. Egen båd med guide. Fantastisk.

Vi var helt tilbage i tiden. Mændene strikker og bytter coca-blade, og kvinderne spinder garn og væver, Guiden kendte alle på øen, og vi fik et hav af oplysninger om livet på øen.

Fra Puno med klassisk tog a la Orient-Ekspressen til Cuzco. 2 bands, modeshow, 3-retters menu med rødvin … så de 10 timers togrejse gik som en leg.

Mere held ved Machu Picchu

Fantastiske Cuzco og en flot togrejse til Aguas Calientes. Her blev vi igen – overraskende – mødt af en guide, der bare skulle sørge for billetter til Machu Picchu og følge os til hotellet.

Igen var vi heldige, for vi ankom i let regn, og sådan havde det været i 10 dage. Næste dag da skyerne lettede, havde vi den mest fantastiske dag på Machu Picchu. Det var en helt igennem storslået oplevelse.

Nogle af dem, vi var i Colca Canyon med, mødte vi her. De skulle gå Inka-stien, men nåede kun til første overnatningssted, da de pga. snevejr blev ledt tilbage igen og ad en alternativ rute. Heldigt vi ikke valgte Inka-stien, som vi ellers havde talt om for længe siden.

Uheld i Cuzco

I Cuzco blev Mads syg på den sidste dag, hvor vi bare var i byen. Vi ringede til vores guide, Elmer, og bad om en læge. Elmer og lægen kom 10 min senere, og efter en kort undersøgelse blev vi taget med på lægens private klinik. Vi skulle næste morgen flyve til Bolivia, så gode råd var dyre. Nogle prøver og max. ½ time senere var diagnosen klar – salmonella forgiftning og et bakterieangreb sandsynligvis efter at have spist nødder købt på San Pedro markedet (nok fra damens fingre, da hun pakkede nødderne?)

Mads kom i drop i 12 timer. Eget værelse, tv og toilet. Næste morgen efter 12 timers indlæggelse blev Mads udskrevet med nogle piller og en diæt i 3 dage – og tog på hotellet, hvor guiden kørte os til lufthavnen, og vi fløj planmæssigt til La Paz. Super behandling. Forsikringen har dækket det hele (2.870 kr.), og der var ingen helbredsproblemer efterfølgende. En stor tak til guiden Elmer fra Coltur, lægen og hans behandling. Der var altså ingen forsinkelser i vores program.

Sne på tværs, men planmæssigt til saltsletterne

I La Paz blev vi lige efter ankomst og afhentning, kontaktet pr. telefon om, at Transturin måtte ændre på vores planer. Der var sne (1 meter) og streng frost ved Ojo de Perdiz og lagunerne i det sydlige Bolivia, så al transport dernede var umulig.

Vi fik i samråd med Transturin ændret programmet, så vi kom planmæssigt til Uyuni, sov i stedet på et hotel helt bygget op i salt ved Colchani, fik en dag på saltsøen, øen med kaktusser og sjove billeder i det særlige lys.

Så byen Uyuni og havde hotel indtil togafgang. Ærgerligt med nationalparken, men det kunne Transturin ikke gøre for. Og det er en lang tur derned, men super at have set saltsøen.

Prioriterede oplevelser

Tilbage i La Paz 2 ekstra nætter på hotel La Plaza. Vores 2 ½ dags ture (på en hel dag) blev ændret til 2 heldagsture – Tiwanaku og udvidet byrundtur inkl. frokost.

Vi fik et dinnershow med dans og musik den sidste aften. Vi ønskede ikke at gå i dialog om eventuel refundering af beløb. Vi prioriterede helt klart oplevelser. Hvilket vi fik til fulde.

Stolte bolivianere

Peru havde meget at byde på. De var gode til at vise deres land til turister, og dem var da en del af. Af turister fra lande uden for Sydamerika var der helt klart flest fra USA.

Bolivia var vi meget glade for at have været i. Fattigt, ikke mange turister, ingen fra USA pga. de to landes indbyrdes forhold. Der er lang vej igen for Bolivia, men et stolt folkefærd, hvor tingende lige nu lader til at gå den rigtige vej.

Så alt i alt en super ferie, alle fly, transfers og udflugter var bare gode. Desværre vejrproblemer i det sydlige Bolivia, men det er ingen jo herre over.

14 dage i Rio

Vi tilføjer, at bortset fra sædvanlig småregn i Lima (en aften) og let regn en eftermiddag i Aguas Calientes, havde vi tørvejr og for det meste solskin alle 5 uger, herunder de sidste ca. 14 dage med familiebesøg i Rio, Brasilien. Her var det jo vinter, men med 24-28 grader og sol var der tale om en dejlig vinter. Dagene blev tilbragt ved pool, strand og i Rio by. Samt besøg i Itaipava, hvor vi så problemerne fra sommerens heftige regnskyl og mudderskred med ret mange omkomne. Endvidere med fly til Campinas, hvor vi ikke have været før.

Vælger Nyhavn Rejser igen

Vi vil helt klart vælge Nyhavn Rejser som rejsearrangør en anden gang, og vi kan derfor varmt anbefale en sådan rundrejse. Under hele rejsen følte vi os trygge og i godt selskab med flinke, dygtige og rare guider fra både Coltur og Transturin. Alt var godt arrangeret af Nyhavn Rejser.

Nu sidder vi og genoplever hele turen, imens vi laver en fotobog!

De bedste hilsener Susan og Mads

Vi siger tak til Susan & Mads for det dejlige rejsebrev, som vi har fået lov til at offentliggøre.

Kort

Klik på det interaktive kort for at forstørre det.

Sådan bestiller I en rejse

• Kontakt os

Ring på 33 18 88 54, kig forbi Folke Bernadotte Allé 7 i København eller klik på "Kontakt os".
  • Ønsker og gode råd

Tal med en rejserådgiver om jeres ønsker. Få inspiration og hør deres personlige anbefalinger.
  • I får en REJSEPLAN

Vi sammensætter en rejse ud fra jeres ønsker. I får et rejsesite med alle oplysninger samlet ét sted.
  • Rejsen lægges fast

Når I er tilfredse, accepterer I tilbud og betaler depositum. Vi booker alt, som vi har aftalt det.
  • VI holder kontakt

I er velkomne med spørgsmål. Vi opdaterer rejsesite med rejsepapirer og følger op, når I er hjemme.