• Drakensberg, Sydafrika
  • Table Mountain, Cape Town, Sydafrika
  • Rovos Rail i Sydafrikas landskab
  • Farverige huse i Bo Kaap Street, Cape Town, Sydafrika

”Man kan sagtens køre selv i Sydafrika”

Et begejstret rejsebrev

Anne og Finn Christensen har været så søde at sende os et begejstret rejsebrev om deres tur til Sydafrika, og vi har fået lov til at dele rejseminderne med andre, der er interesserede i rejser til Sydafrika. Det siger vi tak for! Læs om en fantastisk tur med luksustoget Rovos Rail, om dyreoplevelser fra Ngala Lodge og om hvaler og meget mere ved Cape Town.

Vi er for ikke så længe siden hjemvendt fra en fantastisk ferie arrangeret af Nyhavn Rejser. Trods visse betænkeligheder med at rejse alene i lejet bil tog vi springet, og det er vi glade for i dag. Efter en strabadserende flyvetur landede vi i Cape Town en formiddag, ca. 1 time foran planen.

Heldigvis havde Nyhavns samarbejdspartner i Sydafrika styr på dette, så to guider stod og ventede i ankomsthallen. De kørte os til vort overnatningssted, Abbey Manor.

"Presset" til at se Table Mountain – heldigvis!

Da vi ankom til den smukke kæmpevilla, blev vi budt hjerteligt velkomne.

Vi havde mest lyst til en lur, men blev elegant "presset" til at tage op på Table Mountain og kombinere dette med en "hop on - hop off" tur med med sightseeing bussen Red Line.

Det var godt, at vi lod os overtale. 14 dage senere tilbragte vi 4 dage i Cape Town, og det var overskyet på bjerget samtlige dage.

Ad den røde løber til Rovos Rail

Næste morgen blev vi kørt til banegården for at indlede den helt vilde togoplevelse med Rovos Rail. Vi blev modtaget med rød løber, champagne, levende musik samt en flot tale af firmaets ejer. Efterfølgende blev vi ledt til vor kupé. Foran os lå 1.600 km med max. 60 km/t.

Denne rejse tog 2 dage fra middag dag 1 til middag dag 3. Det kunne være gjort på 2 timer i fly, men vi nød hvert eneste minut. Komforten og servicen var som prisen i top. Vi kunne ikke sætte en finger noget sted. Vi kørte gennem flotte landskaber, så flamingoer, og gjorde to stop kombineret med en udflugt.

Bl.a. så vi verdens største håndgravede hul i Kimberley (Kimberley Big Hole, som 50.000 minearbejdere udgravede til en bredde på 463 meter og dybde på den gang 240 m – red). Vore medrejsende var overmåde flinke og rare, og snakken gik livligt. Det kulinariske islæt var også imponerende, 3 retter til frokost og 5 retter til aften inkl. herlige vine.

Vel ankommet til Pretoria tog vi afsked med de øvrige toggæster. En guide førte os derefter en tur rundt i Soweto. Vi blev meget overraskede. Antallet af blikskure var minimalt, og vi så flere millionærvillaer. Tingene har bevæget sig i South Africa. Vi så og hørte en del om Mandela, hvorfor vi besluttede at droppe Robben Island i forbindelse med vort ophold i Cape Town sidst på turen.

Næste dag kørte vi i egen bil østpå til Rissington, hvor vi fik en hytte med masser af plads. Stedet lå ideelt som udgangspunkt for de naturområder i Drakensberg, som vi ville se. Den stod på bjerge, vandfald og pandekager hos Harrie's Pancakes i Graskop.

Lad være med så meget som at tænke på at købe peanuts i byen. Straks vil 3-4 sælgere skændes om, hvem der så jer først.

Safari fra Ngala Lodge

Fra Rissington kørte vi videre mod Kruger. Vi så dyr allerede inden, vi var kommet ind i parken. Lodgen Ngala (løve) var vort bestemmelsessted. Vi havde ventet os en del, og vi blev bestemt ikke skuffet. En imponerende lodge med flot interiør såvel i hytte som i de øvrige faciliteter. Betjeningen var super.

Vi have en super guide, vidende og med respekt for flora og fauna. Vor tracker var dygtig. Han havde også arbejdet på Ngala i 12 år. Sidste aften var vi på jagt efter en leopard. Desværre lykkedes det ikke at få "ram" på den, men hele jagten på dyret i de fantastisk terrængående land rovers var en oplevelse i sig selv.

Afsted til Garden Route

Efter et morgendrive på tredjedagen kørte vi til den lille lufthavn i Hoedspruit.

Sikkerhedstjekket var meget lemfældigt og i skærende kontrast til de rutiner, vi normalt bliver udsat for. Efter et par timer landede vi i George, hvor vi igen lejede en bil for at opleve "Garden Route".

Vi kørte til Knysna Hollow, hvor vi fik anvist en hytte. Alt virkede fint, man skal huske at bestille bord til om aftenen.

Stedet bliver ofte besøgt af store selskaber, som lægger beslag på det meste af restauranten. Vor bungalow trængte til renovering, hvilket jeg nævnte for manageren. Han erkendte situationen og fortalte, at der var planlagt renovering året efter.

Mens vi boede på Knysna Hollow, kørte vi en del ture i oplandet. Vi så flotte bjerge, smukke vandfald og herlige kyststrækninger. Vi var sågar også inde i en lille regnskov.

Hvaler i Hermanus

Fra Knysna gik turen til Hermanus. På vej dertil så vi en del strudsefarme og pigvinkolonier.

Hermanus er byen, hvor hvalerne kommer ind bugten i oktober og primo november. Vi kom sent i perioden, men så alligevel en del hvaler om end et stykke ude i vandet. Så er man glad for telelinsen.

Om natten blæste det meget kraftigt. Vi oplevede, at stolene omkring poolområdet var ved at blæse ind i vort værelse gennem ruden i døren.

Skodderne bankede i takt med vindstødene som var det mistralen i Sydfrankrig, men hotellet hedder også "Auberge Burgundy".

3 dage i Cape Town

Næste morgen kørte vi de sidste 100 km til Cape Town, hvor vi atter indlogerede os på "Abbey Manor". Denne gang fik vi et kæmpeværelse med to terrasser, så vi både kunne se ud over havet og op på "Table Mountain".

Vi havde 3 hele dage i Cape Town. Den ene dag tog vi ned på halvøen til "Kap det Gode Håb"- en flot tur med masser af vind i håret.

Dag 2 tilbragte vi i vinlandet lidt øst for byen. Hos vinhuset "Spier" kunne vi foruden vin opleve geparder og en masse rovfugle. Den sidste dag blev brugt til indkøb herunder nogle flotte pudebetræk af springbuk - i al lovlighed – med certifikat.

Hjem med kufferten fuld af oplevelser

Efter små 3 uger tog vi hjem den 9. november med kufferten fuld af oplevelser, som vi stadig er ved at fordøje. Konklusionen er klar: Sydafrika er et fantastisk smukt land, og man kan sagtens selv køre rundt på egen hånd med en plan hjemmefra og anvendelse af lidt sund fornuft.

Kort

Klik på det interaktive kort for at forstørre det.

Sådan bestiller I en rejse

• Kontakt os

Ring på 33 18 88 54, kig forbi Folke Bernadotte Allé 7 i København eller klik på "Kontakt os".
  • Ønsker og gode råd

Tal med en rejserådgiver om jeres ønsker. Få inspiration og hør deres personlige anbefalinger.
  • I får en REJSEPLAN

Vi sammensætter en rejse ud fra jeres ønsker. I får et rejsesite med alle oplysninger samlet ét sted.
  • Rejsen lægges fast

Når I er tilfredse, accepterer I tilbud og betaler depositum. Vi booker alt, som vi har aftalt det.
  • VI holder kontakt

I er velkomne med spørgsmål. Vi opdaterer rejsesite med rejsepapirer og følger op, når I er hjemme.