• Se geparder på safari i Afrika
  • Elefanter i Khao Yai National Park, Thailand

Rejsebrev, fotos og videoer fra Sydafrika og Swaziland

Oplevet af Margit Kammer og Claus Andresen

Sidste år i januar var vi i Costa Rica med "hjælp" fra Nyhavn Rejser, så da vi endnu en gang søgte varmere himmelstrøg væk fra den mørke og kolde danske vinter, tog vi kontakt til Nyhavn Rejser med en idé om at tage til Sydafrika på kør-selv-ferie.

Begrænsningens kunst

Vi fandt hurtigt ud af, at Sydafrika er et stort land, der har utroligt meget at byde på, så i et fint samarbejde med rejserådgiveren fra Nyhavn Rejser endte vi med at koncentrere os om den nordøstlige del af landet og lade Cape Town og Garden Route i syd vente til en anden gang (og den ventetid skal ikke blive for kort!!)

Vi startede en meget kold og mørk morgen fra Aalborg kl. 06.20 med KLM til Amsterdam, her var et par timers ventetid og så 11 timer til Johannesburg.

Her blev vi mødt af en repræsentant fra Nyhavn Rejsers samarbejdspartner &Beyond, som fik transporteret os til det valgte hotel, Garden Court OR Tambo Int. Apt.

Udflugt i Soweto

Ved frokosttid næste dag blev vi hentet på hotellet af en dygtig og vidende guide til en spændende udflugt til Soweto.

Her mærkede vi historiens vingesus, da vi besøgte Nelson Mandelas hus og var på mindesmærket for Hector Pieterson, den kun 12 år gamle dreng, der i 1976 blev skudt af det hvide apartheidstyre under de sorte unges demonstrationer mod at indføre Afrikaans (boernes sprog) som førstesproget i de sorte skoler.

Vi så også de huse, hvor Winnie Mandela og Desmond Tutu stadig bor.

Videre i bil

Næste morgen gik turen tilbage til lufthavnen, hvor vi hentede vores udlejningsbil. Alt var klar, så formaliteterne var hurtigt overstået, og så var vi klar til på egen hånd at komme rundt.

Mange havde på forhånd spurgt, om ikke det var lidt af et vovestykke at køre på egen hånd i Sydafrika, men rejserådgiveren fra Nyhavn Rejser havde forsikret os om, at det ikke ville volde problemer - og hun fik sandelig ret.

Bortset fra en enkelt fartbøde (40 kr.!!!) for i Swaziland at køre 75 km/t, hvor der var 60 km/t, men det kan jo ikke bebrejdes Nyhavn Rejser :-)

Panoramaruten

1. overnatning efter Johannesburg var Perry's Bridge Hollow i Hazyview tæt på Kruger Nationalpark og det, der var formålet med at bo dér 2 nætter, Panoramaruten.

Vi kørte langs Blyde River Canyon, som er Sydafrikas svar på Grand Canyon i USA, ikke helt så imponerende, men dog stadig med nogle fantastiske udsyn over området i retning mod Kruger gennem "Gods Window", "Wonder View" og "Worlds End" og afstikkere til formidable vandfald, f.eks. Berlin Falls (80 m højt).

Vi gjorde også stop ved Bourke's Luck Potholes, hvor to floder løber sammen i et dramatisk landskab af klippedamme og klippegryder, som de rivende floder har udhulet gennem årtusinder.

De 30 meter dybe huller (potholes) har navn efter en landmåler Thomas Burke, som gjorde et stort guldfund her i slutningen af 19. årh.

Hondaen og hanelefanten

Næste dag havde vi kun knap 90 km til næste punkt på turen, så vi besluttede at tage en omvej via et lille udsnit af Kruger National Park, så vi da i hvert fald kunne sige derhjemme, at vi havde været der.

På trods af at vi kun var i et meget begrænset område af den enorme park (på størrelse med Jylland) og kørte uden guide, oplevede vi en forsmag på, hvad vort ophold i Kapama Southern Camp skulle komme til at byde på.

I Kruger var der mængder af forskellige antilopearter (med impalaer som de dominerende), flere enorme elefanter.

Den ene så vi gå stille og roligt i vejkanten, så vi trak vejret dybt ind og overhalede den stille og roligt, fantastisk at sidde i sin egen lille lejede Honda og køre tæt forbi 5-6 tons stor elefanthan!

Kort inden vi skulle køre ud af Kruger, var vi så heldige at spotte en leopard, der lå på en gren ret højt oppe i et træ, et betagende syn!

Kapama Private Game Reserve

Efter denne forsmag på Big 5 (elefant, bøffel, næsehorn, løve og leopard) kørte vi til Kapama Private Game Reserve.

Her skulle vi bo 3 nætter i den ene af stedets camps/lodges, Kapama Southern Camp.

Et helt igennem vidunderligt sted med en pragtfuld beliggenhed inde i det private Game Reserve og en uovertruffen service og forplejning. Dét sted kommer vi gerne tilbage til!!

Vi ankom så tilpas sent (pga. Kruger-omvejen), at vi ikke kunne komme til at deltage i den eftermiddags game drive. I stedet slappede vi af med et glas kølig hvidvin og fik besøg af et par søde og smukke antiloper på terrassen.

Livet på lodgen

De næste 2 dage forløb ens (men absolut ikke ensformigt!!). Vi blev vækket kl. 5, så var der en hurtig morgenkaffe med lidt brød til og kl. 6 satte man sig op i de lækre safarijeeps med plads til 9 gæster, rangeren (chauffør) og en tracker. Undervejs blev der holdt en lille pause, hvor der blev serveret kaffa/te.

Når morgendriven sluttede ved 9-tiden, stod morgenmaden klar, en overdådig morgenbuffet.

Efter morgenmaden var der mulighed for en bush walk, hvor man kørte ud i området, og så havde en time til fods sammen med 2 bevæbnede rangers, som på fremragende vis kunne forklare om bush'ens træer og planter og insektliv, herunder fantastisk flotte edderkopper.

Margit var på forhånd meget nervøs for chancen/risikoen for at møde nogle Big 5, men bortset fra nogle giraffer var der ingen store dyr (desværre iflg. Claus).

Efter bush walk var der frokost (igen overdådig buffet) og kl.16.30 startede så en ny game drive.

Den varede til mørket begyndte at falde på ved 19.30 tiden. Kl. 20 var der aftensmad, endnu engang fornem buffet.

Boma under åben himmel

Den ene aften spiste vi i en såkaldt boma under åben himmel med bordene rundt om et stort bål.

Efter spisningen underholdt personalet med afrikanske sange og danse, en enestående oplevelse at sidde dér under stjernerne i den afrikanske aften.

Zebraer, giraffer, flodheste …

Men hvad oplever man så på disse game drives? Hele den afrikanske dyreverden var villige fotoobjekter - zebraer, giraffer, vortesvin, sjakaler, flodheste og mange forskellige antilopearter sammen med forskellige fugle.

Vi kom også helt tæt på alle The Big 5! Kørte gennem flokke af store bøfler og holdt stille, så vi næsten kunne komme til at klappe dem, men holdt klogeligt nallerne for os selv. Vi mødte en stor flok elefanter, som kom lige så tæt på, den yngste var en kun 12 dage gammel unge, bedårende!

Vi fandt også en gruppe af elefanter, der var i fuld gang med at spise frugter fra et marulatræ, en frugt som er elefanternes favoritspise.

Den store han i flokken fik pludselig den idé, at serveringen var for beskeden, så han besluttede sig til at træet, et stort gammelt træ, skulle ned at ligge, så de kunne nå toppen, og det kom træet så! Fantastiske kræfter der ligger i sådan en stor gammel hanelefant!.

Høflige næsehorn

Vi mødte også næsehorn, store tunge panserbasser! De sidste stod på vejen, da vi var på vej gennem området i vores egen lille lejebil efter opholdet og skulle videre til næste overnatningssted, heldigvis var de høflige nok til at træde til side og lade os passere.

Løve i træ og leopard i vand

Også løver indgik i oplevelsen, bl.a. en hunløve med to halvvoksne døtre, som legede tagfat og den ene kravlede op i et træ, hvilket er et ret sjældent syn.

Den største oplevelse blandt Big 5 var dog 2 gange leopard. På den ene eftermiddags game drive forsøgte vores ranger i samarbejde med to andre jeeps at spore en hunleopard, som en af de andre rangers havde fået et ganske kort glimt af.

Vi kørte virkelig off road gennem buskadset i søgningen. Til sidst var mørket ved at falde på og vi var ved at opgive jagten, men heldigvis var vores ranger stædig og så var den der! helt ubeskriveligt at se dette smukke og smidige rovdyr med glidende bevægelser bevæge sig gennem jeepens spotlys - og vi fik den med hjem på video! Rangeren havde aldrig tidligere set en leopard gå gennem vand, så han fik som os andre en superoplevelse.

Værdig hanleopard

Næste dags morgendrive - vor sidste inden vi skulle videre - gav os så et tilsvarende sug i mellemgulvet. Pludselig kom en stor hanleopard gennem græsset og krydsede vejen lige foran vores jeep.

Vi kørte så en runde og sandelig om ikke vi så ham igen lige så tæt på.

Værdigt nærmest gled han forbi jeepen i et par meters afstand uden at tage notits af os og de flittigt klikkende kameraer. Det syn er stadig printet ind på vore nethinder, tak til Kapama og Nyhavn!

Smukke Swaziland

Efter disse vidunderlige dage i paradis gik turen videre til Swaziland, et lille kongedømme knap halvt så stort som Danmark. Her boede vi 2 nætter på Foresters Arms Hotel i et meget smukt naturområde et stykke syd for hovedstaden Mbabane.

Kræset for gæsterne

I opholdet var aftensmåltidet indregnet i prisen, og der blev virkelig kræset for gæsterne, flere forretter og hovedretter at vælge imellem, det hele fornemt tilberedt og anrettet.

Dagen mellem de to overnatninger blev brugt til en udflugt til flere spændende værksteder, hvor lokale kunstnere lavede og solgte deres flotte produkter og til hovedstaden, hvor vi følte os som noget nær de eneste turister.

Videre gik turen gennem Swaziland mod øst i et meget smukt og afvekslende landskab med mange sukkermarker og små landsbyer med karakteristiske stråtækte hytter til grænsebjergene mod Mozambique og grænsen til Sydafrika.

Lodge ved Det Indiske Ocean

Efter at grænseformaliteterne var overståede helt uden problemer, fortsatte vi mod syd til kysten ved Det Indiske Ocean, hvor vi skulle bo 3 nætter i Lidiko Lodge i byen St Lucia.

Den ligger i udkanten af et vidtstrakt vådområde nationalparken Isimangaliso Wetland Park, der efter sigende skulle rumme mere end 800 flodheste og 2000 krokodiller samt et utal af fuglearter.

De to dage i St Lucia blev brugt på en udflugt til kysten.

Vi fandt hurtigt ud af at badning fra stranden kun var for de mest frygtløse vovehalse, brændingen vildt imponerende med flere meter høje bølger, der uafladeligt tordnede ind mod stranden.

I stedet tog vi til et spisested med en dejlig udsigt over søområdet inden for de høje, bevoksede klitter og nød en herlig frokost og gik en tur i området.

Flodheste ad libitum

Eftermiddagen blev så brugt på en fantastisk tur på søen med udflugtsbåd, som lovede krokodiller og flodheste ad libitum, og løftet blev holdt, spec. mht. flodhestene.

Vi så adskillige store flokke, der dasede og legede/kæmpede i vandet i den varme sol.

Noget af et syn at se disse tonstunge dyr tumle rundt i vandet helt tæt på båden.

Fantastisk så stort gab med enorme hjørnetænder en flodhest er i besiddelse af. Lidt uhyggeligt at se på, når man tænker på at flodhesten faktisk er det vilde dyr i Afrika, der årligt har flest menneskeliv på samvittigheden. Et par krokodiller blev det også til, men ikke de helt store og i øvrigt meget dvaske.

Efter denne flodhesteopvisning i dagslys snakkede vi meget om muligheden for om aftenen/natten at se flodheste i byens gader, hvilket iflg. de lokale skulle være et hyppigt syn.

Vigepligt for flodheste

Om aftenen kørte vi så ud til en restaurant i udkanten af byen.

Og ganske rigtig, på hjemturen mødte vi en flodhest der stille gik og græssede i vejkanten, og som vi måtte holde tilbage for, da den ville krydse vejen. Man diskuterer ikke forkørselsret og vigepligt med en voksen flodhest på måske 2 tons!

Krokodillecenter

Næste dag gik turen ind i nationalparken efter et kort besøg i et krokodillecenter, hvor der var rigtig mange - også store - krokodiller, men der en nu ikke det samme at se dem en slags zoo som det er er se dem og andre dyr i den virkelige natur.

Turen var meget smuk, men ikke med den samme vildtintensitet som i Kapama og Kruger

Mod Durban

Efter 3 dejlige dage i Lidiko Lodge skulle vi sydpå mod Durban.

Vi havde oprindeligt bedt rejserådgiveren om at skaffe os et godt hotel inde i Durban, men svaret var (i kort form) "Man bor ikke i Durban, det er for farligt at bevæge sig ud om aftenen".

Vi fulgte selvfølgelig rådet og rejserådgiveren fra Nyhavn Rejser anbefalede i stedet Oyster Box Hotel (5 *) i Umhlanga knap 20 km. nord for Durban, et fremragende valg.

Helende rødvin

Sidst på eftermiddagen gik vi en tur på promenaden neden for hotellet, der ligger utroligt smukt lige ud til Det Indiske Ocean. Da vi skulle ind på hotellets område igen, smækkede lågen hårdt efter os og Margit var så uheldig at få toppen af en lampe ned over foden med et ret dybt kødsår og en hævet ankel til følge.

Så gjorde Oyster Box sig fortjent til de 5 stjerner. Vi ringede ned til receptionen og straks kom en tjener med en spand is og et par poser til at køle anklen.

Lidt senere kom hotellets egen læge op og behandlede såret efter alle kunstens regler samtidig med, at der blev bragt en flaske rødvin op med et kort med "god bedring".

Vi bestilte så roomservice og nød et fremragende måltid mad på balkonen med pragtfuld udsigt over havet og med det brusende hav som lydkulisse.

På grund af Margits skadede ankel tilbragte vi det meste af den næste dag på hotellet, men det gjorde ikke så meget, udsigten fra vores værelse på 3. sal med balkon med panoramaudsigt over havet var uforlignelig og forplejningen helt i top.

Via Drakensberg hjem

Efter 2 vidunderlige dage på Oyster Box var det desværre tid at vende bilen mod Johannesburg, så via et stop på Cleopatra Mountain Farmhouse i Drakensbjergene gik det mod lufthavnen.

Cleopatra ligger fantastisk smukt i Drakensbjergene og opholdet var en super gourmet oplevelse, der blev i den grad kælet for maden (5 retter til aften!).

Hvis vi skulle have boet der flere dage, ville det have endt med at KLM ville nægte os adgang til flyet pga. passagernes overvægt!

Vores sidste dag var så en smuk og rolig tur til lufthavnen i Johannesburg.

Der var flyafgang kl. 23.59 og næste dags formiddag landede vi så i Amsterdam, hvor der desværre var knap 10 timers ventetid på flyet til Aalborg, så vi tog ind til Amsterdam og spiste frokost, men vendte ret hurtigt tilbage til lufthavnen, da der var koldt og sne/slud, mens vi legede turister i Amsterdam.

Kl. lidt over 23 var vi så hjemme hos os selv efter en på alle måder pragtfuld og vellykket ferie.

Stor ros

Stor ros til Nyhavns Rejser, &Beyond og personalet alle de steder, vi boede.

Stor tak fra Nyhavn Rejser for dette dejlige rejsebrev

Sådan bestiller I en rejse

• Kontakt os

Ring på 33 18 88 54, kig forbi Folke Bernadotte Allé 7 i København eller klik på "Kontakt os".
  • Ønsker og gode råd

Tal med en rejserådgiver om jeres ønsker. Få inspiration og hør deres personlige anbefalinger.
  • I får en REJSEPLAN

Vi sammensætter en rejse ud fra jeres ønsker. I får et rejsesite med alle oplysninger samlet ét sted.
  • Rejsen lægges fast

Når I er tilfredse, accepterer I tilbud og betaler depositum. Vi booker alt, som vi har aftalt det.
  • VI holder kontakt

I er velkomne med spørgsmål. Vi opdaterer rejsesite med rejsepapirer og følger op, når I er hjemme.