• Victory Star Cruise i Halong Bay, Vietnam
  • Buffet breakfast at Victory Star Cruise, Vietnam
  • Restauranten på Victory Star Cruise, Vietnam

I junke til de nedstigende dragers øer

Rejsebrev fra Halong-bugten i Vietnam

Junken Victory Star bragte os ud på det stille vand i Halong-bugten til flydende fiskerlandsbyer, gigantiske drypstenshuler og gastronomiske overraskelser.

Oplevet af Claus Eriksen, Nyhavn Rejser

For længe siden blev Viet-folket som så mange gange siden angrebet af kineserne. Jade-kejseren sendt en dragemor og hendes børn til at hjælpe Viet-folket. De fjendtlige skibe var klar til massive angreb, men dragerne smed en masse perler, der blev til klippeøer, da de ramte vandet. Øerne blev kædet sammen til et stort forsvarsværk, der smadrede fjendens skibe.

Bagefter forblev dragefamilien på jorden. Moderdragen blev i Halong (Vietnamesisk: Ha Long, Ha: nedstigende, Long: drage), mens børnene slog sig ned i Bái Tử Long-bugten mod nordøst (De deltagende dragebørns bugt, Bái: deltage, Tử: børn, Long: drage).

Efter en dag i Hanois vidunderlige virvar af butikker, gadekøkkener, templer og dyttende scootere skulle vi nu opleve dragernes værk og nyde freden ombord på junken Victory Star.

Sød te og seafood

Vi blev budt velkommen med et glas sød te, før vi fik nøglen til vores store kahyt med eget, kæmpe badeværelse med brus. Andre kahytter havde også badekar, mange balkon, og suiterne … hold da op!

Heldigvis fandt vi ud af, at to af de tre suiter var beboet af absolut tilfredse gæster fra Nyhavn Rejser!

Kl. 12.30 blev ankeret trukket op, og sejladsen kunne begynde. Kort efter fik vi det første indtryk af skibets kulinariske niveau ved en dejlig seafood frokost i restauranten.

Bái Tử Long-bugten

Vores vært, cruise manageren Philippe, bød velkommen på alle de sprog, der var repræsenteret, i den store og smukke restaurant. Den første del af turen gik ind i Bái Tử Long-bugten op mod den kinesiske grænse.

Kalkstensklipperne stod som kulisser tæt på, langt væk og alt indimellem. De bagerste var skygger i den for bugten så karakteristiske blå dis. De nærmeste var rå og brutale. Et fascinerende dybdespil, der hele tiden ændrede sig.

Hist og her passerede små fiskerbåde. Havde det været sol og varme, havde vi smidt os i nogle af de mange solstole på øverste dæk og nydt sceneriet. Men termometeret sagde 12 grader. Nogle dage før sagde det over 20 grader. Sådan er februar i Nordvietnam.

Flydende fiskerlandsby

Kl. 15 gik vi i landgangsbådene og blev sejlet til en stor ponton, hvor lokale kvinder stod klar i robåde, der skulle bringe os videre. Lokale vil i denne sammenhæng sige kvinder fra en flydende fiskerlandsby langt ude i ingenting. En masse bittesmå huse på pontoner er beboet af 300 sjæle, hvoraf 100 er børn, og et hav af hunde.

Vil man på besøg hos naboen eller gode venner, må man i en robåd. Vi kunne se, at det lærte børnene tidligt, men tankerne fløj jo i hovedet. Tænk at bo her. Tænk at vokse op her. Hvad med skole? Philippe fortalte senere, at der bor en skolelærer i byen, og at 20 større børn nu går i skole på fastlandet timer væk som led i et udviklingsprojekt.

Cooking class og gallamiddag

Turen i robåd tog en time. Efter en tiltrængt kop varm kaffe var der cooking class i restauranten. Kokken lavede stir fried beef. Vi fik smagsprøver og opskriften med hjem.

Og så til bords igen. Stolene var iklædt guldstoffer med store sløjfer og var som os klar til en skøn 5-retters gallamiddag: Græskarsuppe med muslinger og ingefær, blæksprutter med salat, havbars med passionsfrugt sauce, kylling med tamarindsauce, ris og grøntsager samt kage til dessert.

Alt blev serveret efter alle kunstens regler. Kvinder i traditionelle klædedragter marcherede i takt med tallerkenen i højre hånd og venstre hånd på ryggen. Perfekt timing ved bordet. Og så væk i en lang række igen Vinkortet fulgte fint med og Philippe hyggede om os ved bordene.

Før vi gik til ro, tog jeg lige en tur omkring agterdækket for at fange blæksprutter. Det blev kun til en eneste lille bitte en for mig – men så længe det trods alt var den eneste, der blev fanget overhovedet, er man vel også lidt af en helt?

Drypstenshuler

Vejret satte som nævnt nogle begrænsninger. Vi havde ellers haft mulighed for at sejle i kajak og bade på første dag, og vi kunne have startet næste morgen med solopgang og tai chi på soldækket ved 6-tiden.

Vi valgte dog at starte med en lille morgenmad, før vi drog af sted igen i de små landgangsbåde. De bragte os til nogle gigantiske drypstenshuler. Vi gik langt ind i bjerget og fik en flot udsigt over bugten undervejs.

Tilbage på junken ventede en stor brunch-buffet, mens vi blev sejlet det sidste stykke til Halong by, hvor vi tjekkede ud, sagde farvel og fortsatte vores færd mod nye oplevelser sydpå.

Mange muligheder

I Halong-bugten er flere tusinde kalkstensøer. Transporten fra Hanoi tager godt 3 timer. Nyhavn Rejser benytter sig kun af junker i en god standard.

Victory Star har plads til 66 gæster og et personale på 35. Der er også massage, jacuzzi og sauna ombord. Men der er mange typer junker, også endnu mere luksuriøse end Victory Star. Og der er flere forskellige ruter og både dagsture og 3-dages cruises, hvor du så f.eks. besøger andre øer, spiser mad på en strand og oplever en stor flagermusegrotte.

Tal med vores Vietnam-eksperter om indholdet af din rejse til de nedstigende dragers øer.

Sådan bestiller I en rejse

• Kontakt os

Ring på 33 18 88 54, kig forbi Folke Bernadotte Allé 7 i København eller klik på "Kontakt os".
  • Ønsker og gode råd

Tal med en rejserådgiver om jeres ønsker. Få inspiration og hør deres personlige anbefalinger.
  • I får en REJSEPLAN

Vi sammensætter en rejse ud fra jeres ønsker. I får et rejsesite med alle oplysninger samlet ét sted.
  • Rejsen lægges fast

Når I er tilfredse, accepterer I tilbud og betaler depositum. Vi booker alt, som vi har aftalt det.
  • VI holder kontakt

I er velkomne med spørgsmål. Vi opdaterer rejsesite med rejsepapirer og følger op, når I er hjemme.