XL USA California San Francisco Golden Gate Bridge Vivid Day Landscape,

Rejsebrev fra Californien

Oplevet af Christina Hougaard og Bo Daugaard

Hold på hat og solbriller, det stormer på broen!

En drøm om at komme til USA’s vestkyst gik i april måned 2014 i opfyldelse for Christina og Bo, da de tog afsted på deres drømmetur til LA og San Francisco. Læs om planlægningen af rejsen og om alle deres oplevelser her.

Vi har før været i USA - på østkysten - og er meget betagede af landet, kulturen og de mange muligheder og store oplevelser, som dette gigantiske land gemmer på.

Vores rejserådgiver David Rosborg-Larsen var rigtig god at sparre med, og vi fik kastet en masse ønsker op i luften, som så blev talt igennem og gjort konkrete, og pludselig stod vi med en tilrettelagt rejse lige i vores ånd.

Small Usa California Universal Studios VIP Experience Marilyn Monroe RESTRICTED USE

Start i Los Angeles med Universal Studios

Vi lagde ud med et par dage i LA. Mange havde sagt at LA ikke er værd at bruge ret meget tid på, og vi vil til dels give dem ret. Men vi må også sige, at vi var super glade for at vi valgte at starte turen der, for vi fik virkelig ”en på opleveren”, og vi ville ikke have været det foruden.

Vi valgte at bruge den ene dag på at tage i Universal Studios, og det kom vi ikke til at fortryde. Alle vores forestillinger om, hvad denne park nu kunne indeholde, blev opfyldt til fulde, og hele dagen gik vi rundt med en fornemmelse af at være barn igen og bare lege, grine, skrige, opleve og få alle illusioner fra filmens verden ødelagt – på den gode måde.

Det var helt fantastisk at prøve de forskellige rides. Amerikanerne forstår virkelig at lave forlystelsesparker, så det også appellerer til voksne mennesker. Og når man til sidst havde fået nok af rutchebaner, musik og menneskemylder, kunne man træde ud af parken og gå hen til shoppinggaden, som ligger lige op ad Universal.

Der fandtes der masser af sjove og skønne forretninger, og vi fik helt spontant shoppet Sketchers, mens vi ventede på at blive samlet op af vores bus og kørt tilbage til vores hotel. Eneste ”streg i regningen” den dag var, at vi kom til at køre i bus i halvanden time, før vi kom tilbage til vores hotel ikke langt fra LAX, fordi vi pludselig skulle sætte to personer af, som boede i Santa Monica, hvilket er i den helt anden retning end hvor vi andre skulle af… Ikke særlig hensigtsmæssigt.

USA California Los Angeles Hollywood Sign

DownTown Los Angeles

Dag 2 i LA stod på rundtur i downtown Los Angeles, Beverly Hills, Hollywood Hills og på Sunset Strip. Vi så både Dolby Teatre, der huser den årlige Oscarfest, Walk of fame (som efter vores mening er opreklameret, med mindre man synes det er sjov at gå med bøjet hoved og kigget ned i fortovet) og selvfølgelig Rodeo Drive med alle de fancy butikker.

Men mest fascinerende på vores tur gennem denne alsidige by var besøget ved Hollywood bowl. Det må være det mest spektakulære sted at opleve en koncert. Det er SÅ stort, og man får sug i maven, når man forestiller sig en koncert her med et af sine yndlingsband og med en placering omkring række 20 på gulvet med klapstole, picknickurv og vin i glassene. Tænk om man kan være heldig at opleve det en dag …

XL USA Los Angeles Road Highway Downtown Evening

Farmers Market

Frokost indtog vi ved Farmers Market, som også er et hyggeligt sted med mange forskellige boder og kæmpe udbud af mad fra forskellige verdensdele. Et sammensurium af hele verdenen samlet på et forholdvis lille areal.

Vi kørte også gennem the financial district, som primært består af højhuse og glasfacader og store hoteller. Alt i alt en rigtig god dag og en god tur, hvor man fik en god fornemmelse af hvor alsidig LA i virkeligheden er og hvor stor en forskel der er på de forskellige bydele. Og uanset hvad man siger, så ER det jo bare sjovt at se mange af de steder, hvor mange berømte film er optaget. Men det er helt klart en by, som man sagtens kan nøjes med at bruge et par dage i. Alternativt skal man kende nogen, der bor der, og som ved, hvor der er rart at være.

XL California San Francisco Aerial Cityscape USA

Fly til San Francisco

Ovenpå de to dage med et fuldt pakket program glædede vi også til at komme videre til San Francisco. Vi ville oprindelig gerne have kørt mellem de to byer ad Highway 1, men vi havde kun 8 dage i alt til at opleve disse to byer, og vi blev derfor enige med vores rejsekonsulent om, at det ville tage for lang tid at tage turen i bil. Så vi endte med en indenrigsflyvning, som foregik let og smertefrit om aftenen, og tog så en ”Go Lorrie’s” fra lufthavnen og til vores hotel.

Det fungerede rigtigt fint og er en god måde at komme til og fra lufthavnen til en rimelig penge fremfor taxa. Man kan også tage offentlig transport ind til centrum, man da vi landende om aftenen, orkede vi ikke at skulle til at orientere os i tog eller busser.

Efter en god nats søvn vågnede vi dejligt udhvilede til 5 friske dage, hvor vi bare skulle indtage SFO lidt efter lidt. Vi havde mange planer, men havde også sørget for at der var god tid og nul stress. Det eneste vi havde bestilt hjemmefra var vores tur til Alcatraz, og det var godt! Vi mødte flere undervejs der fortalte, at de ikke kunne komme derud, fordi der ikke var flere billetter. Så bestil altid dem hjemmefra.

Vi startede med at købe billetter til 2 dage med de røde Hop on Hop off-busser. Det var en god måde at få en ide om, hvordan byen hænger sammen og hvor de forskellige områder befinder sig.

Xl Usa California San Francisco Helicopter Golden Gate

Sausalito og Golden Gate - hold på alt

Det gav os også mulighed for at køre over Golden Gate Bridge og se byen Sausalito på den anden side af bugten. En meget charmerende by, hvor der ligger nogle fantastiske huse oppe ad skrænten med en mageløs udsigt over bugten.

Man kan mærke at temperaturen stiger nogle grader, når man kommer herover. Det har tilsyneladende noget med bugten og vindforholdene at gøre.

Golden Gate Bridge er jo bare fascinerende, og vi kørte over den flere gange, både om dagen og om aftenen. Første gang vi kørte over, sagde vores chauffør, at hvis man ikke ønskede at få sit hår lagt i fuglerede eller man havde dyre solbriller hængede i skjorten, så skulle man enten sætte sig nedenunder eller holde godt fast, hvor det SUSTE godt og grundigt, når man kører over :-)

Og det var ingen overdrivelse! Min mand blev siddende ovenpå, mens jeg krøb i ly nedenunder... Nogle af gangene var broen næsten forsvundet i tågen, men vi var faktisk heldige at få nogle billeder, hvor man rent faktisk kunne se den og hvor den lå badet i det dejligste solskin.

Xl USA California The Jail Cells Inside The Cellhouse On Alcatraz

Alcatraz - uhyggeligt sted!

Alcatraz er efter vores mening også et must, hvis man besøger SFO for første gang. Vi valgte at tage en night tour, og vi blev ikke skuffede! Der var nogle meget engagerede og gode historiefortællere på den tur, og selve audiotour’en man starter med, når man kommer derud, er så fantastisk godt lavet, så det næsten føles som om man er sat tilbage til slutningen af 1950’erne.

Et virkeligt uhyggeligt sted, men samtidig så fascinerende og skræmmende på en og samme tid, så det bare munder ud i en stor oplevelse, som sidder i en længe efter man er stået af færgen igen.

Xl USA California Food Lobster With Truffle Sauce

Shopping og dejlig mad

Efter et par dage i byen med ture til ovenstående steder, havde vi brug for at geare lidt ned og bare nyde byen uden nogen særlig destination. Det resulterede i en kæmpe omgang shopping i området omkring Union Square. SFO bugner af skønne og eksklusive butikker, og alt er jo billigere end i DK, så vi skiftede næsten hele min mands kuffert ud med nyt tøj, og fik en masse lækre ting med hjem. Både jeans, sko, børnetøj og gaver til familien.

Hvis man har et udviklet shoppegen, så er SFO lige så fantastisk en by at handle i som f.eks. New York. Måske endda lidt mere overskuelig end New York. Vi var også så heldige at få nogle fremragende anbefalinger fra vores hotel til gode spisesteder og ikke en eneste gang blev vi skuffede.

Den ene aften besøgte vi John’s Grill, hvor vi indtog en lækker stor steak med dejligt tilbehør og et dejligt glas rødvin for bare 100 dollars! Og udover at det er fremragende mad, så er selve stedet også meget hyggeligt og intimt. Kan varmt anbefales.

XL USA Sonoma Valley Wine Vineyard

Vintur til Sonoma Valley

Inden vi rejste fra DK havde vi talt meget om, hvorvidt vi ville have tid til også at tage på en vintur til enten Napa eller Sonoma Valley. Efter anbefaling fra en bekendt valgte vi en halvdagstur til Sonoma Valley, hvor vi besøgte 3 meget forskellige vingårde.

Den første var stor af sin størrelse, den anden en familiedrevet gård, og den tredje stor og meget fin istandsat gård. Vi havde ikke de store forventninger til turen, og vi havde aldrig prøvet sådan noget før, men efter at have oplevet det, så er det helt sikkert noget, vi godt kunne tænke os igen.

Det var en fantastisk hyggelig tur med blot 11 personer i en lille bus, hvor vi var eneste danskere. Det gav os mulighed for at tale med de andre deltagere og høre noget om USA (der var amerikanere fra forskellige steder). Og vi fik smagt noget helt fantastisk vin.

Xl Californi Wine Glass

Fisherman's Wharf

De er ikke fedtede med smagsprøverne, og da vi kom tilbage til SFO sent om eftermiddagen, havde vi da også fået en lille ”blæser” på :-) Så vi valgte at blive nede omkring Fisherman’s Wharf, hvor bussen stoppede, og så fandt vi en restaurant på boardwalken, som havde happy hour et par timer frem. Og når vi nu havde muntret os med lækker vin hele dagen, kunne vi jo ligeså godt forsætte i samme dur.

Så der blev smagt på endnu mere dejlig californisk vin, og vi endte med at have en rasende hyggelig aften nede ved vandet og fik lækker mad med skaldyr, da sulten pludselig meldte sig efter mange timer uden mad – kun med drikke. Det kan så varmt anbefales at tage sådan en vintur – også selv om man ikke er vinkender eller synderlig interesseret i vindyrkning. Meget af oplevelsen er nemlig også at køre gennem landskabet og opleve de forskellige gårde og møde folkene bag.  En helt speciel og skøn oplevelse, som man virkelig skal unde sig selv og tage sig tid til.

XL USA California San Francisco Hyde Street Cable Car Tram Of The Powell Hyde

Cable car-museet og Haight-Ashbury

Den sidste tid vi havde tilbage i SFO brugte vi på at besøge Cable Car museet, hvor der er gratis adgang. Er man en smule interesseret i teknik og ideen bag disse sporvogne, så kan det varmt anbefales.

Også en tur gennem Haight-Ashbury er en sjov og finurlig oplevelse – 68’er generationen længe leve, og så skal man selvfølgelig også ned og hilse på søløverne ved Fisherman’s Wharf. Man kan sagtens få noget tid til at gå med at sidde og betragte dem og deres leg. Og er man, som vi var, heldige med vejret, er det skønt at sidde ”On the dock of the Bay” og slå tiden ihjel.

XL USA California Los Angeles Venice Pier Sunset

God sparring med Nyhavn Rejser

Otte dage ikke specielt lang tid, når man skal rejse så langt for at nå frem til sin destination, men selv om vi ikke havde mere tid til rådighed, så nåede vi faktisk alle de ting, vi gerne ville, uden stress og jag.

Dette skyldes ikke mindst den sparring vi havde med David, da vi planlagde rejsen. Han kom med mange gode indspark og ideer, og kunne også dele ud af egen erfaring, så vi nemmere kunne træffe beslutninger. Vi havde en fantastisk tur, og vi er simpelthen SÅ forelskede i den amerikanske vestkyst, og ikke mindst i San Fransisco.

Alt fungerede bare rigtigt godt, vi boede på et skønt hotel, der lå meget tæt på Union Square, og det er længe siden at vi har boet et sted, hvor personalet var så imødekommende, hjælpsomme og interesserede i vores gøren og laden. Hotel Vertigo på Sutter Street kan varmt anbefales, hvis man har tænkt sig at tage hertil.

Tusind tak til David og Nyhavn Rejser for gode råd og vejledning undervejs. I har været med til at opfylde en af vores rejsedrømme og gøre den til virkelighed, og vi vender sikkert tilbage igen, når endnu en del af verden skal udforskes. Vi glæder os allerede og er begyndt at drømme igen :-).

Mange hilsner fra
Christina Hougaard og Bo Daugaard

Kære Christina og Bo. Tak for rejsebrevet. Vi glæder os til at hjælpe med nye drømmerejser. Hilsen Nyhavn Rejser

David NY

Rejserådgiver

David Rosborg-Larsen

David har været rejserådgiver hos Nyhavn Rejser i sammenlagt 20 år. Tidligere var Sydøstasien en favorit, hvor særligt Vietnam, Thailand og Malaysia har været gengangere. Disse lande er også blevet besøgt med familien i de senere år.

Senere rådgav David omkring rejser til Australien og New Zealand, men de seneste 14 år har fokus været på Nordamerika. Trods en verden af spændende destinationer bliver USA ved med at lokke med kontraster, smuk natur, storbyer og spændende mennesker. Gennem årene er det blevet til utallige rejser til bl.a. Florida, de klassiske sydstater, diverse ture til øst- og vestkysten, Rocky Mountain-regionen, Hawaii og Alaska m.m. USA bliver ved med at overraske.

David lægger stor vægt på rejsens rytme, når han planlægger en rejse. På et stort kontinent som Nordamerika er der mange fristelser, og mens nogle ønsker god tid og plads til fordybelse på rejsen, vil andre gerne opleve så meget som muligt på den givne tid.

Destination:‌‌ Canada,‌ USA,‌ Hawaii,‌ Alaska,‌ Nordamerika,‌ Seychellerne

Rejseformer:‌‌ Skiferie,‌ Natur og safari,‌ Kultur og eventyr

Ring til mig

Jeg glæder mig til at høre om jeres rejsedrømme

33 320 320

Skriv til mig

Jeg ringer jer op efter aftale

Sådan bestiller du en rejse

Kontakt os

Ring på 33 320 320, book et møde eller kontakt os.

Ønsker og gode råd

Tal med en rejserådgiver om jeres ønsker. Få inspiration og hør om deres personlige anbefalinger.

I får en rejseplan

Vi sammensætter rejsen ud fra jeres ønsker. I får et rejsesite med alle oplysninger samlet ét sted.

Rejsen lægges fast

Når I er tilfredse, accepterer I tilbud og betaler depositum. Vi booker alt, som vi har aftalt det.

Vi holder kontakt

I er velkomne med spørgsmål. Vi opdaterer rejsesitet med rejsepapirer, og følger op, når I er hjemme igen.

Top sky Shutterstock 1714076377
Bund sky
Nyhavn garanti logo

Nyhavn Rejser Tryghed giver dig fuld tryghed på din rejse. Du er naturligvis dækket af pakkerejseloven, men hvad vigtigere er, så har vi et rutineret hold af dedikerede rejseeksperter, som altid er på forkant med din rejse og træder til, hvis du har brug for hjælp – ofte inden du selv opdager det. Det er det, vi mener, når vi siger, at en Nyhavn-rejse er følelsen af frihed. Uden bekymringer.