XL Yosemite National Park Mariposa Grove Redwoods California USA

Beretning

Rejsebrev fra USA

Oplevet af Susanne og Henrik Heikendorf. Tak, fordi vi her må vise udpluk af jeres blog.

Fire fantastiske uger

”Ved at vælge Nyhavn Rejser har vi set langt mere, end hvis vi havde valgt det første rejsebureau, vi havde fat i, og så endda til billigere penge”. Sådan indledte Susanne og Henrik Heikendorf deres rejsebrev til os, hvor vi fik lov til at se med og plukke i deres utrolige blog.

Vi har blogget, mens vi har været af sted, og vores bedste råd til andre, der tager sådan en tur er BLOG BLOG BLOG.

For det første kan familie og venner hjemme følge med og kommentere, for det andet får man skrevet oplevelserne ned med det samme.

XL New York City Times Square Broadway Axi Cabs Signs USA

"Coming to America ;-)"

Wauhhhhhhhhhhhhhhh, vi er lige ankommet til New York. Vi kom ind i landet uden problemer, fik taget fingeraftryk og billeder. Vi stod i kø i lang tid, til gengæld kom bagagen med det samme.

XL USA New York Central Park New York City Bikes

Lige ved og næsten

Så er det lige før vi er på vej. Det er jo helt vildt. Vi bestilte rejsen i februar måned, og der var bare så lang tid til - men i morgen er vi af sted. Vi har intet mindre end 4 kameraer med, opladere, pc, konverter og hvad ved jeg, tøj og den slags må vi købe, når vi kommer "over there". MEN GPS-ure, hvem kan dog undvære det! Vi medbringer vores superseje Forerunner 405, lidt cool at se os jogge rundt i Central Park, ikke?

På vej fra lufthavnen til hotellet sad vi med åben mund og polypper hele vejen. Fantastisk skyline. Kl. er 22.33 dansk tid, men her er den kun 16.33. Vi har lige sendt Henrik i byen efter vand og sodavand, vi trænger til at slappe lidt af, efter en laaaang flyvetur. Vi bliver nødt til at holde os vågne nogle timer endnu, ellers vågner vi jo i nat og er pivfriske. Vi bor lige ved siden af Rockefeller Center, så vi bor meget centralt.

XL Usa Slice Of Traditional New York Style Pizza

Midt om natten

Ikke godt at være familiens a-mennesker - vi holdt os vågne helt til kl. 20.00 lokal tid, der var kl. 01.30 i Danmark. Nu er klokken ca. 4 om morgenen, men 10 i Danmark. Victor og jeg kan bare ikke sove.

I går var vi en tur på Times Sqaure, det ligger lige rundt om hjørnet fra vores hotel, det første vi så var en kæmpe M&M butik. Meget amerikansk, hvem køber dog badeforhæng med M&M-motiver, eller vil gå med tøj med M&M motiver?

Bagefter fik vi øje på Toys'R'Us, den med pariserhjulet i, den blev vi selvfølgelig også nødt til at besøge. Vi så Chrysler-bygningen, Frihedsgudinden og Empire State Building i lavet af LEGO - meget imponerende. Victor hilste også på Spiderman.

Vi havde en netbook med (lille PC med 11.8" skærm), der er stort set gratis internet over alt, så det er bare at logge sig på og blogge løs. Samtidig kan man tømme sit kamera eller tage back-up på PC'en og endda overføre billederne til f.eks. Picasa Webalbum, så man ikke mister sine billeder, hvis uheldet er ude.

XL New York City Statue Of Liberty Liberty Island USA

Damen med isvaflen

Vi købte City Pass (323$ - ca. 1650 kr.) til at kunne hoppe af og på busserne i 3 dage og samtidig adgang til (blandt andre ting) "Damen med isvaflen" - bedre kendt som Frihedsgudinden.

Hende besøgte vi i går efter et sikkerhedscheck på højde med det lufthavnens. Sikke en udsigt over Manhattan fra færgen til Liberty Island. Da vi kom derover, var vi glade for, at vi havde været ALT for langsomme til at søge om at komme op i kronen eller havde købt billetter til at komme op på soklen - der skulle man selvfølgelig igennem endnu et sikkerhedscheck og det så ud til at tage meget lang tid.

Ground Zero er et ufatteligt stort område, det vidste vi jo godt, men at se det med egne øjne. Vi besøgte også det lille museum, der netop er åbnet, og der blev jeg altså lidt tudefjæs over at se og høre folks egne beretninger og se "effekter" fra stedet. Der var også en lille butik, og da overskuddet går ubetinget til opførslen af et mindested, synes vi godt, vi kunne købe lidt der. Det blev til et par armbånd, en t-shirt og en baseball. Resten af sedlen donerede vi til stedet - nu håber vi de bruger de 16.42$ med omhu.I morgen begynder turen i Empire State Building, Henrik har lige læst at en eller anden har løbet derop (kun til 86. etage) på 9 minutter og 33 sekunder - jeg tror vi tager elevatoren...

XL USA California San Francisco The Golden Gate Bridge In The Summertime

California dreaming

Så har vi forladt New York for at tage videre til San Francisco. Da vi kom ud på gaden spejdede vi efter taxaen. Vi så da godt (det kunne vi dårligt undgå!), at der holdt en kæmpelang hvid limo, men regnede ikke med det var til os. Men det var det altså, så vi ankom i allerfineste stil til JFK - oven i købet var turen billigere end med taxaen fra Newark.

Det tager 6½ time at flyve, vi fløj kl. 7 New York-tid og landede i SFO kl. 10 lokal tid, så vi har været oppe i laaaang tid. Vi tog metroen fra lufthaven og steg ud lige der, hvor de berømte cable cars vender. Om lidt skal vi ud i byen, klokken er efterhånden blevet 17 - lokal tid, den er 02 i DK nu. San Francisco virker noget mere rolig end hektiske New York - vi glæder os til at se mere af byen.

USA California SAN FRANCISCO Cable Car Alcatraz Prison Hyde Street

Cable cars

I dag har vi været i Fisherman's Wharf, et område med restauranter, souvenirbutikker og alt, hvad hjertet kan begære af den slags. Vi kørte selvfølgelig med cable cars for at komme dertil, hvordan kan man ellers lade sig transportere, når man er i San Francisco? Vi stod meget tæt på bagperronen, og the gripman, (ham, der styrer bremserne) fik skældt Isabella godt og grundigt ud, fordi hun ikke lige lystrede hans instrukser med det samme.

Da vi fortalte at hun ikke forstod så meget engelsk, blev han meget interesseret i, hvor vi kom fra, og lod os ellers stå og hænge ud over kanten af vognen. Jeg stod inde i selve vognen (jeg lystrede nemlig!), men blev kaldt ud, så jeg også fik en fin udsigt. Det er altså sjovt at køre i de vogne, hold ferie, hvor er de gader stejle.

Ved Fisherman's Wharf skulle vi se søløverne, der af en eller anden årsag holder til på Pier 39. Der er mange, rigtig mange! Vi spiste frokost med udsigt over søløverne,restaurant Crab House. Det var dejlig frokost, jeg fik krabbeklør i stærk tomatsauce, men nægtede at tage hagesmæk på ;-). Heldigvis spildte jeg ikke, og tro mig, tjenerne holdt øje med mig ;-). Voksne mennesker med hagesmæk, nope!!

Xl Usa California San Francisco Helicopter Alcatraz Aerial

Gå direkte i fængsel:

I går var vi på Alcatraz. Selve turen derud tog ca. 10 minutter og der er 2,78 km. (meget nøjagtigt, jeg havde nemlig GPS-ur på, så jeg kunne måle det). Alligevel mener man ikke, at der er nogen fanger, der er nået i land, da vandet er ispiskende koldt, og strømmen er meget stærk.

Vi gik direkte op til selve fængslet og fik udleveret ørebøffer til en audio tour, så vi selv kunne gå rundt og følge instrukserne. Det er forhenværende fanger og personale, der fortæller, meget spændende og helt ufatteligt, at der har levet folk i de celler. Det er fuldstændig som i de forskellige film, man har set om fængsler i USA. Det, der dog gjorde mest indtryk på Victor, var at der sad en tidligere indsat i souvenirbutikken (jo, selv der er der en souvenirbutik!) og signerede sin bog. Victor mente, at de godt kunne lade ham gå igen, da han så meget gammel ud. Han var med færgen hjem ... John Dekker, dømt for bankrøveri.

XL Usa Californien Yosemite The Ahwahnee National Park

Yosemite

Vi skulle køre i ca. 4 timer for at komme til Yosemite Nationalpark. Turen dertil var som at være med i en film, det første stykke tid kørte vi langs majsmarker, så tankerne blev lidt hen på "Menneskejagt" af Alfred Hitchcock, hvor en eller anden bliver jaget i en majsmark.

Vi kørte forbi trailerparker, hvor man ikke forstår at folk faktisk bor, og det sidste lange stykke vej var det fuldstændig som at være med i et afsnit af "Det lille hus på prærien" eller en cowboyfilm. Vores hotel ligger 2 miles fra selve parken, så efter vi havde checket ind, kørte vi ind i parken, (20$ for hele bilen). Her er fantastisk smukt, det kan ikke beskrives, det skal ses.

Xl USA California Yosemite National Park Raccoon Animal

Store træer

Dagen begyndte med, at en stor vaskebjørn spadserede tværs hen over vores terrasse. Hvor var det godt, vi ikke sov for åben dør!!

Efter en let morgenmad pakkede vi og checkede ud af hotellet for at køre ned i syddelen af Yosemite, hvor de store Sequoia-træer "holder til". Vi kunne vælge at tage en tur rundt med en slags zoo-tog eller gå, vi valgte at gå, da turen i zoo-toget fulgte vejen (smart nok), men ikke kom tæt på træerne.

Første stop var Grizzly Giant, som navnet antyder KÆMPESTORT i diameter. Grebet af stemningen besluttede vi også at se alle de andre træer. Kl. var omkring 11, så der var jo laaang tid til frokost. Hvad vi ikke lige havde beregnet (typisk os!) var, at træerne var placeret (meget dårligt planlagt af de der park rangers ;-) i 2000 meters højde, det kunne vi jo godt mærke.

USA California Aquarium Of Monterey Bay Colorful Jelly Fishes

Driving down the highway

Vi ankom til Monterey ved 20-tiden og tog ud for at spise. Det var helt klart uden for højsæsonen, for der var næsten ikke noget, der var åbent. Vi tog derfor den første og bedste restaurant. Det var god mad, kæmpeportioner, og vi blev mætte. God service.

Dagen efter tog vi til Monterey Bay Aqurium og var der et par timer, meget flot og interessant. De har som det eneste akvarium holdt liv i en hvid haj i mere end 60 dage. Det er en babyhaj, så den er nu ikke så imponerende endda. Bagefter skulle turen gå til Santa Barbara. Jeg insisterede på, at vi skulle på HIGHWAY ONE! Den er ufattelig smuk og absolut en omvej værd.

Xl Usa Californien Old Mission Santa Barbara

Santa Barbara

Dejligt hotelværelse, det er faktisk mere end et værelse, vi har separat køkken, hvis vi skulle følge trang til at kaste os over kødgryderne. Det har vi næppe. Vi gik ned på havnen for at spise aftensmad i går. Maden var fantastisk god, der var friske grøntsager til, det har vi ikke været vant til i mange dage.

Santa Barbara er der kun en times kørsel til Los Angeles, så vi regner med at kigge lidt på byen her, køre forbi et outlet, (eller vi nøjes nok ikke med at køre forbi), og derefter finde hotellet og bruge resten af dagen på at bade og slappe af.

Xl Usa California Universal Studios Privat Foto Rie

Heikendorf goes to Hollywood

Vi har haft en helt fantastisk dag i Universal Studios - vi begyndte dagen med en tur rundt i kulisserne, det bliver ALDRIG det samme at se film igen - det er jo snyd det hele :-(.

Vi besøgte Wisteria Lane - så dog ingen skuespillere, kørte forbi Norman Bates hus fra Psycho, mødte hajen fra Dødens Gab, kørte forbi studierne hvor CSI bliver optaget - slut med at se CSI-kanalen bedre kendt som kanal 5. Vi var derefter til et show, hvor alle vores illusioner blev taget fra os, vi fik at vide, hvordan lydeffekter bliver lavet, hvordan man bruger teaterblod, etc.

Derefter prøvede vi Jurassic Park, en forlystelse, hvor man rutsjer 25 meter lodret ned og selvfølgelig bliver oversprøjtet med vand. Victor og jeg mødte Scooby Doo, vi mødte alle Groucho Marx, han mente det var en lang gåtur for os fra Danmark og til Universal ...

Lige nu varmer kreditkortet op til en tur til Disneyland. Vi har lige fundet ud af, at vi via vores citypass har adgang en time før de åbner, og de åbner kl. 8. så vi skal være der kl. 7.00 dut. Der er en times kørsel fra vores hotel. GODNAT;-)

Xl USA Florida Orlando Walt Disney World Cinderella Castle

Disneyland

Klokken er nu 21.55, lokal tid, vi har været i Disneyland siden kl. 07.30 og nu er vi trætte!!! Det har været en rigtig lang dag, men også sjov. Belært af erfaring tog vi billeder af, hvor vi parkerede, aldrig har jeg set sådan et stort parkeringsområde som det, der er i Disney. Vi har mødt Pluto, Fedtmule, Chip eller var det Chap, besøgt Mickeys hus (og Mickey) og prøvet den ene sjove forlystelse efter den anden. I morgen skal vi ned og kigge på alle stjernerne, hvorefter turen går til San Diego. Vi kunne godt have brugt en dag eller to mere her i L.A., men nu har vi jo en god undskyldning for at komme igen;-)

XL USA California Los Angeles Star Hollywood Walk Of Fame USA

Omgivet af stjerner

Vi checkede ud af hotellet (dejligt sted for øvrigt, stor ros til Nyhavn Rejser igen for at finde hoteller tæt på alting!) for at køre downtown og finde Walk of Fame, fortovet hvor de kendte har fået sig en lille stjerne i fortovet. Det er selvfølgelig ikke helt så cool som dem på Frederiksberg Allé, men bedre end ingenting ;-)

Vi skulle også se det sted, hvor de kendte har sat fod- og håndtryk i cementen, og spiste morgenmad (sund morgenmad, ja ja) lige over for Grauman's Chinese Theatre og Kodak Theatre, men på bedste vanlig vis (spejdergenet igen!!) valgte vi at gå til højre i stedet for at passere gaden og kom igennem en del af Hollywood Boulevard, som havde nogle butikker, der bestemt ikke var for børn - selv om der var en del udklædning involveret. Til gengæld fik vi taget en hel del billeder af alle stjernerne - lidt over 200 billeder af et fortov kan man jo altid bruge... Victor var vældig begejstret over at finde R2D2 og Darth Waders "hånd- og fodaftryk" der.

Derefter gik turen mod San Diego med et lille stop ved et Disney-outlet, der lå næsten lige på vejen ... Da vi kom til hotellet i San Diego, også et dejligt sted, vores nabo er Seaworld, tog Isabella og Victor badetøj på, og hoppede i pølen. Dejligt varmt vand. Vi afsluttede dagen med at tage ud til Stillehavet og se solen gå ned.

Dagen efter gik turen mod mod Palm Springs - en by i Californiens ørken, vi skal køre ca. 2 timer og planlægger at nyde resten af dagen i swimmingpoolen. Hm ... der er altså også et lillebitte outlet med kun 130 butikker lige en ½ times kørsel fra hotellet...

TAL MED EN EKSPERT

Vi skræddersyer jeres rejse til USA

Vores rejserådgivere har rejst rigtig meget i USA. De elsker landet og glæder sig til at dele deres passion med jer. De kender hver en afkrog og ved, hvad de taler om. Og så er de gode til at lytte. For kun sådan sammensætter vi den helt rigtige rejse for netop jer.

Ring til os

Vi glæder os til at høre om jeres rejsedrømme

33 320 320

Skriv til os

Fortæl os om jeres rejsedrømme eller book et møde

Sådan bestiller du en rejse

Kontakt os

Ring på 33 320 320, book et møde eller kontakt os.

Ønsker og gode råd

Tal med en rejserådgiver om jeres ønsker. Få inspiration og hør om deres personlige anbefalinger.

I får en rejseplan

Vi sammensætter rejsen ud fra jeres ønsker. I får et rejsesite med alle oplysninger samlet ét sted.

Rejsen lægges fast

Når I er tilfredse, accepterer I tilbud og betaler depositum. Vi booker alt, som vi har aftalt det.

Vi holder kontakt

I er velkomne med spørgsmål. Vi opdaterer rejsesitet med rejsepapirer, og følger op, når I er hjemme igen.

Top sky Shutterstock 1714076377
Bund sky
Nyhavn garanti logo

Nyhavn Rejser Tryghed giver dig fuld tryghed på din rejse. Du er naturligvis dækket af pakkerejseloven, men hvad vigtigere er, så har vi et rutineret hold af dedikerede rejseeksperter, som altid er på forkant med din rejse og træder til, hvis du har brug for hjælp – ofte inden du selv opdager det. Det er det, vi mener, når vi siger, at en Nyhavn-rejse er følelsen af frihed. Uden bekymringer.