Xl Cruise Paul Gauguin Cruises Ship French Polynesia

Beretning

Rejsebrev fra Polynesien

8 dage i paradis

Vi har netop forladt Tahiti i Polynesien for at flyve videre med Air New Zealand til Los Angeles. Efter 8 fantastiske dage i paradis bliver det jo nok svært at vænne sig til ikke at skulle bo på havet.

XL French Polynesia Flower Lei

Blomsterkrans og velkomst til Tahiti

Vi ankom en fredag i december fra New Zealand, en relativ kort tur på 4½ time. På trods af at klokken var halv tre om natten da vi landede, blev vi modtaget med blomsterkranse og var på hotellet og i dyb søvn en ½ time senere. Dagen benyttede vi til udforske Papeete, som er hovedstaden i Fransk Polynesien. Vi besøgte markedet og et par af de mange små cafeer, hvor man kan få dejlig kaffe. Det skyldes selvfølgelig områdets stærke tilknytning til Frankrig. Fransk Polynesien er et fransk protektorat og de ca. 250.000 indbyggere på de 118 øer er franske statsborgere. Prisniveauet er som i Danmark, da hovedindtægten er importskat som tillægges alle varer som kommer udefra. Som vi altid gør når vi er ude at rejse, prøver vi hver dag at få fat i en lokal avis. En af artiklerne drejede sig om, hvorvidt de skal skifte deres lokale valuta ud med Euro'en.

Om eftermiddagen tog vi med på en tur, hvor vi så mange af de smukke steder på Tahiti, som er den største ø i Selskabsøerne (Society Islands), som er målet for vores besøg. At bevæge sig rundt herude, er som at gå rundt i en have; træer og blomster overalt, den ene flottere end den anden. Vi besøgte også Paul Gauguin museet, hvor vi kunne se og læse mere om denne spændende malers liv. Han havde jo en del tilknytning til Danmark og var gift med Mette-Sophie Gad. Ægteskabet holdt ikke og fru Gad tog tilbage til Danmark med børnene, mens Paul tog til Arles og senere til Tahiti.

Xl Cruise Paul Gauguin Cruises Ship Aerial View Moorea

På cruise blandt paradisøer

Et dejligt måltid mad og et efterfølgende besøg på en af de lokale barer (det var jo fredag) afsluttede denne dejlige dag. Lørdag var tiden kommet til ombordstigning på cruiseskibet opkaldt efter Paul Gauguin. Dette er vores første cruise, så vi var spændte på, hvad den næste uge ville bringe. Men lad det være sagt med det samme, det blev en uge vi aldrig vil glemme. Et liv i vild luksus, lækkert stateroom med egen altan og butler, restauranter som overgik hinanden i at frembringe alskens lækkerier og et udbud af aktiviteter, som må tilfredsstille alle. MEN, MEN, MEN, medaljen har også en bagside. Vi har begge taget 7 kilo på!!! Nå, men dem smider vi når vi kommer hjem.

Xl Cruise Paul Gauguin Cruises Pool Bar

I 4WD på Raiatea

Om aftenen forlod vi Papeete for at sejle til Raiatea, første stop på turen. En utrolig smuk ø, hvor vi på sejltur og efterfølgende tur i en 4-hjulstrukken jeep og lærte en masse om Polynesien, dens indbyggere og ikke mindst naturen på øen og det omkringliggende koralrev. At beskrive naturen er svært, det skal opleves. Men her er utrolig smukt og vejret har været godt på hele turen. Ca. 30 grader og altid en let brise.

Først på aftenen bød kaptajnen velkommen ombord til de 320 gæster, som er skibets kapacitet og bagefter en dejlig middag med gode vine. En drink på altanen mens de mange tusinde stjerner glimter på himmelen. Det er sgu stort!

XL French Polynesia Spinner Dolphins

Taha'a, vanilje og springende delfiner

Om natten sejlede skibet til naboøen Taha'a, som er kendt for sin produktion af vanilje. Her var det meste af dagen sat af til afslapning, snorkling på skibets private ø, hvor der også blev serveret frokost. Godt trætte sejlede vi om eftermiddagen tilbage til skibet, som lå for anker i bugten indenfor revet.

Klokken 10 om aftenen blev ankeret hevet op og vi skulle i løbet af natten sejle til Bora Bora, hvor vi skulle være i to dage. Første dag tog jeg på en tur øen rundt. Bora Bora er uden tvivl et af de smukkeste steder på jorden og det er en skam det ligger så langt fra Danmark. Stadig rimeligt primitivt med et par eksklusive resorts smukt beliggende uden at ødelægge udsigten. Man bor ofte i hytter som er placeret på pæle i vandet. Ikke mærkeligt at stedet skulle være det mest populære sted for honeymooners.

Torsdag skulle vi på tur for at opleve delfinerne. Vi havde en professor i delfiner og hvaler som rejseleder og vi var heldige at se en stor flok muntre sig med at slå kolbøtter og sno sig i luften. Deraf deres navn, Spinner Dolphins, jeg ved ikke hvad de hedder på dansk. Turen var en stor oplevelse. Om aftenen et par drinks, stor middag med gode vine og en irsk kaffe i baren, hvor pianisten underholdt.

XL French Polynesia Moorea Cooks Bay View Aerial

Moorea, kajak og Kaptajn Cook

Om aftenen lettede vi anker og turen gik nu til Moorea, hvortil vi ankom efter ca. 200 kilometers sejlads torsdag morgen. Vi havde bestilt morgenmad på altanen kl. 7, så vi kunne opleve indsejlingen gennem revet. Også en utrolig smuk ø med flere bjerge og dale end Bora Bora og alt sammen indrammet af koralrevet, hvor bølgerne tordner ind imod dag og nat.

Fredag afslapning ved poolen og jeg tog en tur i en af kajakkerne man kunne låne fra skibets agter-platform, hvorfra alle vandaktiviteter startede. Jeg tog mig en stille tur rundt i Cooks Bay og oplevede det hele fra vandoverfladen. Om eftermiddagen var jeg nede og lytte til et spændende foredrag om Polynesien, Kaptajn Cook og Mytteriet på Bounty, som jo foregik her. Sejlturen lakkede jo mod enden og vi pakkede (det er vi blevet gode til!) inden vi gik ned i den franske restaurant til Farewell Dinner. Inden da bød kaptajnen på champagne og der var show både før og efter middagen. Sidst på aftenen gik turen det sidste lille stykke tilbage til Tahiti.

Xl Cruise Paul Gauguin Cruises Snorkel Stingray Reef Sharks Snorkling

Vi nåede en runde - og så skulle vi hjem

Lørdag sidste morgenmad på altanen og vi gik fra borde kl. 10, hvor en udlejningsbil ventede på kajen. Turen gik mod Fransk Polynesiens eneste golfbane, som er beliggende på den sydlige del af øen. Man behøver ikke et kort for at finde rundt, der er kun én vej, som går langs kysten hele vejen rundt. Vi kørte først via nordkysten, men et jordskred som skete minutter før vi kom lukkede vejen totalt og vi måtte vende om og køre den anden vej rundt. Vi fandt banen og efter 10 minutter stod jeg på første tee. En dejlig bane, længere end Hornbæk men vedligeholdelses mæssigt kunne de lære lidt. Efter 14 point på de første 9, blev det til hele 20 point på de sidste, så jeg håber formen er OK til det går løs på Pebble Beach på mandag 20. december kl. 10, 19 dansk tid.

Vi ankom planmæssigt til Los Angeles i eftermiddags og de nye udvidede sikkerhedscheck gik smertefrit. Ingen ventetid og fingeraftryk og billeder blev taget på ingen tid. Bagagen kom hurtigt og skulle videre med United Airlines til San Francisco, hvor vi landede kl. 18. Her hentede vi den ventende udlejningsbil og kørte ned langs Stillehavskysten syd for Monterey, hvor Pebble Beach ligger.

Tal med en ekspert

Vi skræddersyer jeres rejse til Fransk Polynesien

Vores rejserådgivere har rejst rigtigt meget i Fransk Polynesien. De elsker landet og glæder sig til at dele deres passion med jer. De kender hver en afkrog og ved, hvad de taler om. Og så er de gode til at lytte. For kun sådan sammensætter vi den helt rigtige rejse for netop jer.

Ring til os

Vi glæder os til at høre om jeres rejsedrømme

33 320 320

Skriv til os

Fortæl os om jeres rejsedrømme eller book et møde

Sådan bestiller du en rejse

Kontakt os

Ring på 33 320 320, book et møde eller kontakt os.

Ønsker og gode råd

Tal med en rejserådgiver om jeres ønsker. Få inspiration og hør om deres personlige anbefalinger.

I får en rejseplan

Vi sammensætter rejsen ud fra jeres ønsker. I får et rejsesite med alle oplysninger samlet ét sted.

Rejsen lægges fast

Når I er tilfredse, accepterer I tilbud og betaler depositum. Vi booker alt, som vi har aftalt det.

Vi holder kontakt

I er velkomne med spørgsmål. Vi opdaterer rejsesitet med rejsepapirer, og følger op, når I er hjemme igen.

Top sky Shutterstock 1714076377
Bund sky
Nyhavn garanti logo

Nyhavn Rejser Tryghed giver dig fuld tryghed på din rejse. Du er naturligvis dækket af pakkerejseloven, men hvad vigtigere er, så har vi et rutineret hold af dedikerede rejseeksperter, som altid er på forkant med din rejse og træder til, hvis du har brug for hjælp – ofte inden du selv opdager det. Det er det, vi mener, når vi siger, at en Nyhavn-rejse er følelsen af frihed. Uden bekymringer.