XL Africa South Africa Elephants Pools Image Sandra

Beretning

Safari i Sydafrika: En Livsændrende Oplevelse i Timbavati

Oplevet af rejserådgiver hos Nyhavn Rejser

Plastikgiraffer, zoologiske haver og naturprogrammer efter sengetid. Sandra har været opslugt af savannens dyr, lige siden hun var barn. Hun græd første gang, hun stod ansigt til ansigt med en elefant i Tanzania. Men det var på hendes seneste tur til Sydafrika, at den største drøm gik i opfyldelse.

Den danske forfatterinde Karen Blixen sagde engang, at hvis der kun var én ting tilbage, hun måtte gøre her i livet, ville det være at tage på safari. En sidste gang. Sådan har jeg det også. For mig er safari den bedste af alle rejseformer. Når jeg vågner op til morgengry på savannen, føler jeg mig altid lykkelig. Og mere forbundet med livet, end noget andet sted. Det er følelsen af eventyr for mig. Hver eneste dag

XL Africa South Africa Lions Image Sandra

En god begyndelse

Denne gang begyndte eventyret allerede i lufthavnen i Hoedspruit, som ligger på kanten af Sydafrikas nordøstlige Limpopo-provins. Nu siger jeg lufthavn, men det er nærmere en flyveplads midt ude på savannen. Jeg fik allerede øje på de første vildsvin, mens vi landede. De må være vant til se de små flyvere lette og lande her. Alligevel kom deres haler hurtigt i vejret, mens de søgte tilflugt i nogle buske ved siden af landingsbanen. Jeg var fremme. Og hjemme igen.

Sådan føles det hver gang, jeg ankommer til bushen i Afrika. Jeg ser livet lidt mere ovenfra. Og føler mig som en lille plet under verdens største himmel. Omgivet af endeløse vidder, hvor naturens rytme går sin gang, uden hensyn til mig og mine bekymringer. Det er en befriende følelse, der voksede i mig, mens vi kørte fra flyvepladsen mod Timbavati Private Nature Reserve og Ngala Tented Camp, hvor jeg skulle bo de næste dage.

På vej dertil spottede jeg allerede de første giraffer. Jeg rullede vinduet længere ned og kunne ikke lade være med at smile. Det var en hel familie, der travede vuggende mod horisonten. Det høje græs var tørt, men jeg kunne dufte gardeniablomsterne og den vilde basilikum under middagssolen. Jeg var ikke engang nået til min camp, men jeg var allerede på safari.

Xl Southafrica Lodge Andbeyond Ngala Safari Lodge Family Suite Bed Terrace

Luksus i pagt med bushen

Jeg har været på mange safarier, men Ngala Tented Camp er i en klasse for sig. Her er kun ti telte på pæle, bygget på bæredygtige principper, og skabt med en suveræn sans for detaljen og omgivelserne. Det er ikke den slags telte, du har med under armen. Jeg er normalt ikke campingtypen, men her var sengen større end hjemme i min lejlighed. Der var også højere til loftet. Men det bedste af det hele var alligevel det fritstående badekar. Og den store terrasse. Og den lille bar, hvor jeg fandt en lille seddel med en opskrift på campens signaturdrink. Så gjorde det ikke noget, at der kun var en kanvasdug mellem mig og bushen. Tværtom. Jeg følte mig tættere på omgivelserne. Midt i det hele. Og jeg kunne ikke vente til mit første game drive.

XL Africa South Africa Safari Jeep Image Sandra

Safari med passion

Timbavati er et privat naturreservat, som grænser til Sydafrikas enorme Kruger National Park. I 1999 pillede man hegnet ned, så dyrene i dag bevæger sig frit mellem Kruger og alle de omgivende, private reservater. Forskellen til Kruger er, at du har det hele mere for dig selv i Timbavati. Her må du også være på safari efter mørkets frembrud. Og du må køre off-road, så du kan følge dyrenes spor og udforske de dybeste afkroge af bushen. Det kan ikke gøres bedre.

Ngala Tented Camp er en fantastisk camp, men det bedste er deres tilgang til safari. Deres rangers og trackers er nogle af de dygtigste, jeg har mødt noget sted. Der er ikke noget så inspirerende, som at være omgivet af mennesker med så meget passion, viden og omsorg for naturen. Normalt kører man to game drivers om dagen. En tidligt om morgenen og en sidst på dagen, når vejret er køligere.

Kort tid efter, at jeg ankom til campen, blev jeg præsenteret for min ranger og tracker. Jeg havde det samme team under hele opholdet. Så vidste de også, hvad de allerede havde fortalt mig, hvad jeg allerede havde set – og ikke mindst, hvad jeg stadig håbede på at opleve.

XL Africa South Africa Leopard Image Sandra

En drøm går i opfyldelse

En gepard og gerne en leopard. Jeg havde høje ønsker til denne safari, men det gode ved safari er, at du aldrig ved, hvad der venter. Det er følelsen af det uventede og forventningens glæde, der skaber magien. Du kan ikke tage noget for givet. Hver gang jeg ser et dyr, er det den samme vidunderlige følelse, jeg får – uanset, om det er første gang eller femte gang.

Dagen var ved at gå på hæld, da vi drog ud på vores første game drive – i en åben jeep, naturligvis. Og hvilken begyndelse. Vi så elefanter og impalaer. Vi passerede en flok bavianer. Og pludselig kunne vi se en flok gribbe cirkle i himlen. Vi kørte mod den, gennem krat og buske. Længere ind i bushen. Og længere endnu. Ud af det blå råbte vores tracker op. Geparder! Geparder! Nu kunne jeg også se dem. To geparder var ved at blive jaget bort af en leopard!

Leoparden havde stjålet deres bytte - en impala - og var på vej op i et stort træ med det. Vi vidste ikke, om vi skulle blive med leoparden eller følge med geparderne. Vi valgte at blive. Og det var det vildeste, jeg nogensinde har oplevet. At sidde der i stilhed. Dybt inde i bushen. Og helt tæt på dette formidable dyr. Bare os. Det var som om, at alt sitrede omkring mig, hver gang jeg fangede dens blik. Jeg har aldrig følt mig mere til stede. Eller mere taknemmelig.

XL Africa South Africa Rhino Image Sandra
XL Africa South Africa Hyena Image Sandra
XL Africa South Africa Leopard In Tree Image Sandra

Høj på oplevelser

Jeg spiste ikke aftensmad den aften. Jeg havde fået en stor frokost, inden vi var taget afsted, men måske var det også adrenalinen. Jeg følte mig høj på dagens oplevelser og havde bare lyst til et langt varmt bad. Og til at nyde en drink på terrassen under stjernehimlen. Der var vagtskifte i bushen og nattens dyr var begyndt at røre på sig.

Jeg vidste endnu ikke, at jeg ville opleve elefanter, næsehorn, løver, vilde hunde, flere geparder og meget mere de næste dage. Men mit hjerte boblede over med glæde den aften.

XL Africa South Africa Elephant Image Sandra

Hvor himlen møder jorden

Man siger, at man aldrig forlader Afrika, når man har været der. Det er svært at benægte. Når jeg lukker øjnene, kan jeg stadig se de blå vingeslag fra den blåørede glansstær, der glimter i morgenlyset foran mit telt. Jeg kan se varmen bølge mod himlen, mens løverne ruller sig i det lange, gyldne græs. Og jeg kan høre cikadernes sang, mens jeg fylder mit badekar med vand om aftenen. Timbavati betyder løst oversat

Stedet, hvor det hellige kom ned til jorden fra himlen

Jeg behøver ikke at tvivle på den historie. For jeg har selv kigget en leopard i øjnene.

Sandra

Rejserådgiver

Sandra Madsen

Sandra har mere end 5 års erfaring i rejsebranchen og har rejst et utal af gange i Latinamerika. Her elsker hun at komme tæt på kulturen og øve sit spanske med lokalbefolkningen. Og når hun sætter sig til rette i en taxa – f.eks. i Guatemala – med skrattende reggaeton-musik i højttalerne, ved hun, at eventyret er i gang.

En af hendes største rejseoplevelser var at vågne op i Amazonas til brøleabernes brøl. Og piratfiskeri på floden – også selv om der ikke var bid. På sine rejser går Sandra altid efter natur- og wildlife-oplevelser, men prioriterer også afslapning ved en lækker strand og at opleve verden under havoverfladen, når hun dykker.

Sandra er en pålidelig og udadvendt rejserådgiver, der lægger vægt på at sammensætte et eventyr, der passer perfekt til de gæster, hun sidder overfor. Det gør hun bl.a. ved at udfordre gæsterne en smule og spørge lidt ind, så de gør sig nogle overvejelser, de måske ellers ikke ville have gjort.

Destination:‌‌ Afrika,‌ Botswana,‌ Kenya,‌ Marokko,‌ Mozambique,‌ Rwanda,‌ Sydafrika,‌ Tanzania,‌ Zimbabwe,‌ Sydamerika,‌ Argentina,‌ Brasilien,‌ Chile,‌ Ecuador,‌ Colombia,‌ Galapagos,‌ Peru,‌ Uruguay,‌ Finland,‌ Borneo,‌ Island,‌ Mexico,‌ Mexico City,‌ Oaxaca,‌ Chiapas,‌ Tulum,‌ Sverige,‌ Mellemamerika,‌ Zanzibar,‌ Arktiske områder

Rejseformer:‌‌ Kultur og eventyr,‌ Natur og safari

Ring til mig

Jeg glæder mig til at høre om jeres rejsedrømme

33 320 320

Skriv til mig

Jeg ringer jer op efter aftale

Sådan bestiller du en rejse

Kontakt os

Ring på 33 320 320, book et møde eller kontakt os.

Ønsker og gode råd

Tal med en rejserådgiver om jeres ønsker. Få inspiration og hør om deres personlige anbefalinger.

I får en rejseplan

Vi sammensætter rejsen ud fra jeres ønsker. I får et rejsesite med alle oplysninger samlet ét sted.

Rejsen lægges fast

Når I er tilfredse, accepterer I tilbud og betaler depositum. Vi booker alt, som vi har aftalt det.

Vi holder kontakt

I er velkomne med spørgsmål. Vi opdaterer rejsesitet med rejsepapirer, og følger op, når I er hjemme igen.

Top sky Shutterstock 1714076377
Bund sky
Nyhavn garanti logo

Nyhavn Rejser Tryghed giver dig fuld tryghed på din rejse. Du er naturligvis dækket af pakkerejseloven, men hvad vigtigere er, så har vi et rutineret hold af dedikerede rejseeksperter, som altid er på forkant med din rejse og træder til, hvis du har brug for hjælp – ofte inden du selv opdager det. Det er det, vi mener, når vi siger, at en Nyhavn-rejse er følelsen af frihed. Uden bekymringer.